پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۴۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
در مصاحبه اختصاصی روزنامه عجب شیر با مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی مطرح شد:
دکتر ایوب بهتاج، مدیر کل اداره ورزش و جوانان آذربایجان شرقی که به عنوان مدیر عامل باشگاه تراکتور سازی تبریز و مدیر کل ورزش و جوانان استان اردبیل نیز فعالیت داشته، دانش آموخته دکتری تربیت بدنی بوده و متولد سال 1348 است. وی در 11 دوره مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی حضور داشته و به عنوان مربی در بدست آمدن 4 مدال طلای المپیک و پارالمپیک توسط ورزشکاران ایرانی سهیم بوده است. اداره ورزش و جوانان استان در بیست و دومین جشنواره شهید رجایی به عنوان دستگاه برتر اجرائی سال 97 آذربایجان شرقی انتخاب گردید که این امر نشانگر مدیریت و اقدامات شایسته مدیر کل و فعالیت‌های مثمر ثمر تمامی کارکنان اداره می‌باشد. گفت و گوی صمیمانه ای با محوریت برنامه ریزی در جهت افزایش تعداد ورزشکاران استان، موفقیت در توسعه زیرساخت‌ها و لزوم ایجاد شور و نشاط در جامعه برای توسعه ورزش با دکتر بهتاج انجام داده ایم که ماحصل آن تقدیم مخاطبین روزنامه می‌گردد.
نزدیک 2 سال است که به عنوان مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنید، چه چشم اندازی داشتید و چقدر به اهداف خود نزدیک شده اید؟
اگر نگاهی کارشناسانه به ورزش آذربایجان شرقی داشته باشیم می‌بینیم که با مشکل ضعف زیرساخت مواجهیم که ما از اولین روز‌های شروع به فعالیت سعی کرده ایم تعدادی از زیرساخت‌های ورزشی مرکز استان و سایر شهرستان‌ها را تقویت نمائیم.
برای اولین بار در شهرستان‌ها کف پوش 8 میل خارجی را تهیه کردیم تا بتوانیم مسابقات بین المللی را به انجام برسانیم و همچنین در تبریز توانسته ایم سالن پورشریفی را استاندارد سازی کنیم، قسمتی از معایب ورزشگاه یادگار امام را پوشش داده ایم و همانطور که می‌بینید امروز در بحث کیفیت چمن ورزشگاه نگران تغییر شرایط فصلی نیستیم که جا دارد از همه کسانی که در این سیستم متحمل زحمت شده اند تشکر کنم.
در حوزه عمرانی فعالیت هیچ یک از شهرستان‌ها راکد نمانده، به صورت پیوسته پیگیری‌ها انجام می‌شود و در سال‌های 97 و 98  توانسته ایم بالای 16 پروژه شهری و روستایی را افتتاح کنیم.
در تلاش هستیم تا حوزه ورزش همگانی و قهرمانی را توسعه دهیم و اگر ارزیابی ساده ای انجام شود کاملا مشخص است که نتایج حاصله المپیاد امسال با سال 97 از لحاظ رتبه و تعداد مدال قابل قیاس نیست. به نوعی توانسته ایم هیئت‌های ورزشی را به حرکت درآوریم و باید سهم شهرستان‌ها را در تیم‌های استان افزایش دهیم.

با توجه به سابقه طولانی مدت در امر مربیگری و مدیریت رشته‌های مختلف ورزشی، از دیدگاه شما تخصص یک مدیر در حوزه کاری مربوط به خود چه تاثیری بر عملکرد سازمان مربوطه دارد؟
قطعا موضوع تخصص تاثیر بسزایی در موفقیت و عملکرد یک مجموعه دارد، ما در بحث هیئت‌های ورزشی و اداره‌های ورزش و جوانان سطح استان به دنبال مدیران ورزشی متخصص هستیم. به این علت که بتوانند زیر و بم کار را تشخیص داده و اهداف متناسب با شرایط هیئت یا اداره را تعیین نمایند و در راستای رسیدن به آن‌ها هنر مدیریت کافی را داشته باشند.

در رابطه با حوزه جوانان، چه کارهای شاخصی توسط اداره کل انجام گرفته است؟
خدا را شکر حرکت‌های گسترده ای در حوزه جوانان انجام شده بود و این در سال 97 ادامه یافت و توانستیم دوباره رتبه اول کشور را کسب نمائیم و امسال هم با همان قدرت و صلابت این راه را ادامه می‌دهیم.
امروز توانسته ایم در رابطه با تعداد سازمان‌های مردم نهاد که بالغ بر 184 مجموعه فعال در سطح استان هستند موفق باشیم و در بحث کیفی، برنامه هایی که توسط معاونت فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان طراحی و اجرا می‌شود شاید جزو اولین و برترین برنامه‌های سطح کشور است. نکته دیگر این که در همه 21 شهرستان استان فعالیت‌های مربوط به حوزه جوانان انجام می‌پذیرد که جا دارد از آقای تقی زاده، معاون فرهنگی و جوانان اداره کل و سایر همکاران مربوطه تشکر و قدر دانی می‌کنم.

تابستان امسال میزبان مسابقات متعدد ورزشی اعم از المپیاد استعداد‌های برتر کشور در رشته‌های مختلف، تکواندو قهرمانی کشور، تور دوچرخه سواری و سایر موارد بودیم، میزبانی مسابقات فوق چه دستاورد هایی برای آذربایجان شرقی و شهر تبریز به همراه داشت؟
کلیه میزبانی ها، کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی دستاورد‌های خاص خود را به همراه دارد، برای مثال ما توانستیم در بحث توریسم ورزشی فعال باشیم و بهترین‌های کشور و آسیا در شهرمان حضور پیدا کردند و در جوانان ما انگیزه مضاعفی جهت آشنایی و رغبت به رشته‌های ورزشی ایجاد شد. در حالت کلی دستاورد اصلی این مسابقات ایجاد شور و نشاط خاصی در استان بود و وجود شور و نشاط لازمه توسعه ورزش است.
پتانسیل ورزشی جوانان استان را چطور می‌بینید و از چشم انداز آتی اداره کل ورزش و جوانان در جهت توسعه ی ورزش همگانی و قهرمانی صحبت بفرمایید.
من یقین دارم ظرفیت استان از شرایط موجودی که در اختیار داریم بیشتر است، نسبت به وسعت و جمعیت استان قطعا باید شاهد افزایش تعداد کمی ورزشکاران در آینده باشیم و در کنار آن باید برنامه‌های پرورشی و استعداد یابی را هم در نظر داشته باشیم.
آموزش مربیان جزو برنامه‌های اصلی ماست چون اعتقادمان بر این است بار فنی و اخلاقی مربیان هر چقدر بالا باشد به همان میزان در آن رشته ورزشی موفق خواهیم بود، در این جهت برنامه هایی داریم و مربیان برتر کشور را هم چندین بار جهت برپایی کلاس‌های آموزشی دعوت کرده ایم.
در حوزه ورزش همگانی باید عرض کنم این موضوعی نیست که بر فرض مثال اداره ورزش و جوانان یک استان بتواند متولی آن باشد، کل دستگاه‌های اجرایی، نهاد ها، ارگان‌ها و شهرداری باید در این جهت هم صدا شوند و اگر واقعا خواهان توسعه ورزش همگانی هستیم باید یک دغدغه عمومی برای این موضوع داشته باشیم. همین الان رئیس شورای عالی ورزش استان، آقای استاندار می‌باشد و بنده دبیر شورا هستم و این نشان دهنده اهمیت بالای ورزش و خصوصا ورزش همگانی است.

برای خروج از ورزش تک محصولی فوتبال و عمومی تر شدن سایر رشته‌های ورزشی در بین مردم چه اقداماتی انجام شده است و آیا اداره کل برنامه ای را در جهت این امر دارد؟
وقتی ما 51 هیئت مختلف ورزشی داریم باید برای همه آن‌ها نیز برنامه داشته باشیم و در این مورد که در تمامی رشته‌های ورزشی پیشرفت کنیم و باید هم اینگونه باشد همانطور که در ابتدا صحبتمان اشاره کردم باید هم زیرساخت هایمان را آماده کنیم و هم استعداد هایمان را پرورش دهیم. برای مثال ما در شهرستان عجب شیر که همنام روزنامه شما هم هست به یک خانه کشتی نیاز داشتیم که خوشبختانه ساخت آن تمام شده است.
وقتی می‌گویم به زیرساخت نیاز داشتیم به این دلیل است که شاهد مربیان و استعداد‌های خوب کشتی در عجب شیر بودیم اما اینان بستر مناسبی برای فعالیت در اختیار نداشتند که در این گونه موقعیت‌ها تا کنون سعی کرده ایم به مسائل ورود پیدا کرده و حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

در مورد آمیخته شدن ورزش امروز با اقتصاد و تاثیر آن‌ها بر یکدیگر چه دیدگاهی دارید؟
بحث اقتصاد ورزشی در حال حاضر جزو سه اقتصاد برتر دنیا محسوب می‌شود، ورزش امروز به باشگاه‌ها روی آورده و باشگاه‌ها معمولا خصوصی می‌باشند، پس باید جریان اقتصادی در این میان وجود داشته باشد. امروز می‌بینیم باشگاه‌های بزرگی مثل بارسلونا و رئال مادرید با استفاده از اقتصاد ورزشی توانسته اند ارزش افزوده‌های بزرگی به دست آورند و یا کشور چین که قدرت اول المپیک‌های دهه‌های اخیر است از زمانی که اقتصادش رشد کرده به این مهم دست یافته است.

مطلبی برای ترغیب خوانندگان این گفت وگو جهت رغبت به سمت ورزش کردن بیان بفرمائید.
توصیه ای که دارم نه به عنوان یکی از مسئولین ورزشی استان بلکه به عنوان شهروندی که در این کشور زندگی می‌کند می‌باشد، ممکن است ما مقوله ای به نام ورزش را در زندگی خود فراموش کرده و به زندگی کردن ادامه دهیم اما در این صورت حوزه سلامتی خود را فراموش کرده ایم.
در صورتی که در سنین بالا علیرغم تامین بودن از مسائل مالی احساس کنیم سالم نیستیم از مرور گذشته و برنامه‌های آینده خود لذت نخواهیم برد.
ای کاش ورزش را به سبد خانوارمان اضافه کنیم و اهمیت ویژه ای را  برایش درنظر داشته باشیم و در انواع فعالیت‌های روزمره خود کاری نکنیم که بستر حفظ سلامتیمان به خطر افتاده و دچار انواع مشکلات جسمی شویم.

در آخر اگر صحبت خاصی دارید، بفرمائید.
تشکر می‌کنم از شما و تمامی اصحاب رسانه هایی که به ورزش بها و اهمیت می‌دهند و آرزو می‌کنم همگی در کنار یکدیگر صاحب زندگی سالم،شاد و توام با موفقیت بوده و بتوانیم دین خود را برای کشور ادا کرده و جزو خدمتگذاران نظام جمهوری اسلامی ایران باشیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: