جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۴۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
در مصاحبه اختصاصی روزنامه عجب شیر با رئیس هیئت تکواندو آذربایجان شرقی مطرح شد:
جعفر رنجبر پور رئیس هیأت تکواندو آذربایجان شرقی، مربی بین المللی، داور رسمی فدراسیون تکواندو دارای تحصیلات کارشناسی تربیت بدنی و کشاورزی و کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی است و هم اکنون مدیریت فضای سبز تفرجگاه عون بن علی تبریز را نیز برعهده دارد. رئیس 43 ساله هیئت تکواندو استان در طی مدت مدیریت خود عملکرد بسیار خوبی را داشته تا جایی که امروز شاهد افتخار آفرینی ها و قهرمانی های تکواندوکاران استان در مسابقات کشوری و بین المللی هستیم. در همین راستا و در چارچوب بررسی عملکرد و چشم انداز تکواندو استان گفت و گوی صمیمانه ای را با ایشان انجام داده ایم و ماحصل آن را تقدیم مخاطبین عزیز می نمائیم.
قدرت تکواندو آذربایجان را به کل کشور نشان داده ایمامروز تکواندو به یکی از ورزش های مدال آور و محبوب ملی و استانی تبدیل شده است، از چشم انداز هیأت تکواندو استان برای سال های آتی بفرمایید؟
از مهمترین اهداف پیش رو استفاده از پتانسیل جمعیتی بالای تکواندو استان در قالب تشکل های مردم نهاد بمنظور تجمیع کلیه داشته ها و استفاده از آن ها به نفع تکواندو کاران استان خواهد بود.
حمایت بیشتر از تکواندو کاران ملی پوش علی الخصوص قهرمانانی که شانس کسب سهمیه و مدال المپیک را دارا می باشند، ادامه برنامه های منطبق با اصل استعداد پروری و توجه بیشتر به رده های سنی پایه، تمرکز بیشتر بر روی اقدامات صورت گرفته در شهرستان ها و ارزیابی فنی عملکرد روسای تکواندو شهرستان ها، ادامه روند ترویج و توسعه تکواندو در تمامی ابعاد همگانی و قهرمانی آن  با هدف گذاری افزایش تعداد تکواندو کاران از 24 هزار نفر به 50 هزار نفر در سال های آتی و توسعه زیرساخت های آموزشی در تمامی شهرستان های استان از چشم اندار های اساسی هیئت تکواندو استان است.

چه انگیزه و اهدافی باعث شد تا سه سال پیش به عنوان رئیس هیأت تکواندو استان آذربایجانشرقی قبول مسئولیت نمائید؟
با توجه به درخواست و اصرار جمعی از بزرگان تکواندو استان مبنی بر قبول مسئولیت اینجانب در شرایط بحرانی که در آن زمان برهیأت تکواندو استان سایه انداخته بود بر حسب وظیفه و عشق و علاقه ای که به اعتلای نام تکواندو آذربایجان دارم این مسئولیت را علی رغم تمامی کمبود ها و مسائل و مشکلاتی که داشت پذیرفتم و الحمدالله به لطف خدا و مدد بزرگان و عاشقان دلسوز تکواندو در طی چند سال قبول مسئولیتم کارهای بزرگ و ماندگاری انجام شد.  

علت عمومی تر شدن این ورزش در چند سال اخیر در سطح جامعه را چگونه می بینید؟
گسترش زیر ساخت های لازم، بالا بردن کیفیت برگزاری مسابقات و آزمون ها، ارتباط موثر با رسانه ها، استفاده مناسب از پتانسیل های موجود در فضای مجازی و انعکاس به موقع موفقیت های تکواندو کاران استان در تمامی زمینه های موجود و توجه ویژه به بحث توسعه همگانی تکواندو در شهرستان ها را می توان از موثرترین عوامل عمومی تر شدن توسعه تکواندو بر شمرد.

در رابطه با قهرمانی تیم آقایان استان در چهل و یکمین دوره مسابقات کشوری آقایان که حاصل برنامه ریزی هوشمندانه و بلند مدت اعضاء هیأت تکواندو استان بوده است توضیح بفرمائید؟
خداوند منان را شاکرم که همواره لطفش را شامل حال ما نموده است و خوشبختانه برنامه ریزی هایی که در طی این چند سال کرده بودیم  با همدلی و مساعدت و همراهی کلیه مربیان و خانواده های محترمشان با برنامه های هیأت استان به عمل نشسته است و نتایج بسیار خوبی را شاهد هستیم بگونه ای که در یک نتیجه بسیار عالی توانسته ایم در سال 98 در تمامی رده های سنی روی سکوی قهرمانی باشیم و قدرت واقعی تکواندو آذربایجان را به کل کشور نشان دهیم.
در سال 98 شیر مردان آذربایجان توانستند در تمامی رده های سنی بشرح زیر کسب افتخار کنند و موجبات شادی مردم غیور آذربایجان را فراهم سازند.
رده سنی بزرگسالان، قهرمان تیمی کشور
رده سنی نوجوانان، نایب قهرمان تیمی کشور
رده سنی خردسالان، نائب قهرمان تیمی کشور
رده سنی نونهالان، مقام چهارم کشور
و در همین راستا در طی چهار سال اخیر ( از سال 95 تا آبان 98 ) تکواندو کاران این استان در هر دو بخش آقایان و بانوان به تنهایی توانسته اند در مجموع 53 مدال طلا، 17 مدال نقره و 13 مدال برنز بین المللی رسمی، آسیایی و جهانی و در مسابقات کشوری 46 مدال طلا، 34 نقره و 82 برنز را کسب نمایند و موجبات افتخار و غرور ملی و شادی مردم ایران و آذربایجان همیشه قهرمان گردند.

از دیدگاه شما پیشرفت چشم گیر تکواندو و حضور تکواندوکاران استانی در مسابقات جهانی، آینده این ورزش را تضمین می کند ؟
قطعا حضور تکواندو کاران استان در تیم های ملی و شرکت در مسابقات آسیایی و جهانی باعث افتخار و مباهات است و این قهرمانان پس از سپری کردن دوران قهرمانی خود تجربیات ارزشمند کسب شده در میادین بین المللی را در اختیار جوان ترها قرار خواهند داد.

جایگاه اخلاق پهلوانی در کنار ورزش تا چه اندازه اهمیت دارد و آیا هیأت در این راستا عملکردی داشته است؟
یکی از ویژگی های رشته ورزشی تکواندو «رقابت» است. در مباحث اخلاقی رقابت فرد به فرد است که اهمیت و محوریت دارد و در همین رقابت است که مهارت های جسمی و روحی، توانایی ها و هم آهنگی ها باهم جمع می شوند و موجب رشد جسمی و روحی یک ورزشکار می شود.
اخلاق و منش پهلوانی و ورزشکاری از اصول مهم رشته تکواندو است و در همه حال اساتید این مهم را به شاگردان خود توصیه می کنند. نمود اخلاقی این موضوع را می توان به حضور و فعالیت های اجتماعی و انسانی قهرمانان ملی این رشته در مواقعی که حادثه ای طبیعی نظیر زلزله و یا سیل اتفاق می افتد و مردم به کمک آن ها نیاز دارند به عینه مشاهده نمود.

یک جمله برای ترغیب خوانندگان این گفتگو به ورزش کردن بفرمائید؟
بهترين پس انداز براي دوران پيري ورزش امروز شماست.

همکاری نهادهای اجرایی استان در مسیر رشد و توسعه تکواندو و برگزاری مسابقات چگونه بوده است؟
با توجه به افتخار آفرینی های مکرر و قهرمانی در این رشته و با عنایت به اینکه ورزش تکواندو تنها مدال آور المپیکی استان آذربایجان شرقی می باشد همکاری ها آنگونه که باید در خور شأن این رشته ورزشی باشد نیست و با توجه به اینکه یکی از شانس های بسیار محتمل دومین مدال المپیک استان نیز در رشته تکواندو است نیازمند توجه ویژه مسئولین امر می باشد.

و اما سخن آخر.
آرزوی سلامت و تندرستی دارم برای تمامی پیشکسوتان ورزشی و از خداوند منان صحت و سلامت جسم و جان و زندگی توام با عزت را برای تمامی تکواندو کاران استان آرزومندم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: