پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۴۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
عجب شیر پرس _ عملیات پهپاد کشاورزی در بزرگترین ورزشگاه شمالغرب کشور کاملا موفقیت آمیز بود.
عملیات ضد عفونی استادیوم یادگار امام تبریز با استفاده از پهبادبه گزارش عجب شیر پرس، نماینده استانی کارگروه پهپاد اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با بیان خبر فوق افزود : پهپاد که مخفف پرنده هدایت پذیر از دور است امروزه نقش ویژه ای در خدمات هوایی چندمنظوره از قبیل عملیات نظامی ، تصویربرداری هوایی ، نقشه برداری هوایی ، گشت و کنترل هوایی ، امداد و نجات و ... دارد.
مهندس بهرنگ سراجی که سرپرستی کارگروه پرنده های مدل رادیوکنترل کمیته ورزشهای هوایی استان را برعهده دارد در مورد پهپاد به کار گرفته شده در ورزشگاه یادگار امام تبریز توضیح داد : این پهپاد کشاورزی از نوع هگزاکوپتر و با توجه به تجهیزاتش قابلیت اجرای عملیات سمپاشی هوایی ، پخش کود مایع و محلول پاشی مواد ضد عفونی را داراست که توسط متخصصان داخلی مونتاژ گردیده و در دست بهره برداری است. البته پرنده های بدون سرنشینی از قبیل هواپیما و هلی کوپتر مدل و Drone Racing که در ورزشهای هوایی به کار گرفته می شوند تفاوت مأموریت پروازی دارند و کاربرد این نوع پرنده ها پرواز های سرگرمی ، تفریحی و ورزشی در جشنواره ها ، تمرینات و مسابقات است.
وی با بیان اینکه از سال 97 تلاش برای تجهیز استان به این نوع پهپاد را در دستور کار قرار داده ابراز داشت : این اولین باری نبوده که پهپاد کشاورزی در ورزشگاه تبریز به پرواز در آمده ، بلکه در بهار 98 نیز پهپادی از نوع کوادکوپتر با کاربرد مشابه که تازه توسط متخصصین ما ساخته شده بود تستهای پروازی موفقیت آمیز خود را در همین ورزشگاه انجام داده است.
سراجی در خصوص به کارگیری و توسعه این فناوری در استان گفت : جلساتی با مسئولین استانداری و سازمان جهادکشاورزی داشته ایم و پرنده ها با پرواز در اراضی کشاورزی مورد ارزیابی مقامات مربوطه قرار گرفته اند که خوشبختانه نظر همگان در استفاده از این فناوری مثبت است اما نیاز به حمایت میدانی بیشتری دارد.
وی تسلط بر کنترل ، ارتفاع پروازی محدود ، دقت بالا ، عدم نیاز به باند پرواز ، سهولت در حمل و جابجایی ، مدیریت زمان و هزینه مناسب را  در مقایسه با هزینه های گزاف به کارگیری هواپیماهای سمپاش سرنشیندار ، از محاسن این پهپادها برشمرد.
سراجی با اشاره به ابلاغ بسیج عمومی امکانات در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و استقبال مسئولین ورزش و جوانان از به کارگیری فناوری های پیشرفته با هماهنگی نهادهای مربوطه ، خدمات هوایی مورد نظر با این پهپاد در بخشهای مهمی از ورزشگاه با موفقیت انجام پذیرفت.
سراجی در خاتمه با تشکر از مهندس امیر رخ فروز خلبان پهپاد و کارشناس ماشین آلات کشاورزی که به مدت 2 روز در این پرواز نقش آفرینی داشت گفت با شرکت پیمانکار نگهداری زمین چمن رایزنی شده تا در فرآیند نگهداری چمن ورزشگاه از جمله سمپاشی هوایی و پخش کود مایع همکاری کنیم و همچنین  به مراجع ذیربط اطلاع داده ایم که در صورت نیاز می توانیم در جهت پیشگیری از ویروس کرونا مأموریت ضدعفونی هوایی از اماکن را انجام دهیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: