پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۴۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
در گفتگوی اختصاصی روزنامه عجب شیر با مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان تبریز مطرح شد:
با توجه به اهمیت کمک رسانی و گره گشایی از کار مردم که در دین اسلام نیز به آن تاکید اکید شده است، امداد رسانی به هم نوع جزءآداب نیکو و پسندیده مردم ایران است، لذا در اهمیت انجمن حمایت از زندانیان همین بس که در سلامت، اصلاح و تربیت زندانی تلاش نموده، و درصدد است که هویت خانواده زندانیان را که بعضا با از دست دادن سرپرست خانواده احساس بی هویتی می کنند، جلوگیری نماید و با حمایت های مادی، معنوی خود از بروز و ارتکاب جرم، آسیب ها، مفاسد اخلاقی، اجتماعی، اعتیاد و... جلوگیری نموده و تا حد امکان در برآوردن نیازهای خانواده زندانیان از هیچ کوششی دریغ نمی نماید. در اهمیت برآوردن حاجت و نیازهای دیگران امام موسی کاظم (ع) می فرمایند: خداوند در زمین بندگانی داردکه برای برآوردن نیازهای مردم می کوشند، اینان همانا ایمنی یافتگان روز قیامتند. سردار محمدعلی نصرتی که سالیان سال از عمرگرانبهای خود را در مسئولیت های مختلف انتظامی اعم از امنیتی ، سیاسی و اجتماعی سپری نموده از ریاست بازرسی زندان های استان آذربایجان شرقی گرفته تا ریاست زندان تبریز و سازمان زندانها، فرماندهی انتظامی شهرستان های تبریز، مراغه و میانه، فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی به مدت 5 سال، فرماندهی انتظامی استان آذربایجان غربی به مدت 5/2 سال، در دولت دهم معاون سیاسی، امنیتی استاندار آذربایجان شرقی و در دولت یازدهم مشاور عالی استاندار و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی، مسئولیتهای ایشان بوده که خدمات شایانی ارائه کرده و پس از 37 سال و اندی خدمت به افتخار بازنشستگی نائل آمده و اکنون نیز به عنوان مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان تبریز درگفتگوی صمیمی در دفتر روزنامه عجب شیر به تشریح مسائل، مشکلات، ارائه نظرات و دیدگاه های خود در این زمینه پرداخته اند که ماحصل این گفتگو به خوانندگان فهیم روزنامه عجب شیر تقدیم می گردد:
تلاش های انجمن حمایت از زندانیان یک اقدام پیشگیرانه و ارزشی است
لطفا فعالیت ها و اقدامات انجمن حمایت از زندانیان تبریز را بیان بفرمائید؟     
در این زمینه  فعالیت های خوب و اثرگذاری صورت پذیرفته از جمله  قرار گرفتن 370 نفر تحت پوشش انجمن، 135 نفر تحت پوشش کمیته امداد، 111 نفر تحت پوشش بهزیستی، 2 نفر تحت پوشش سایر خیریه ها و پرداخت ماهانه 100 الی 500 هزار تومان به افراد تحت پوشش با توجه به نیازهای آنان، معرفی 109 نفر به پزشک، معرفی 49 نفر به داروخانه، معرفی 42 نفر به دندانپزشک، پرداخت هزینه قبوض، آب، برق، گاز و تلفن، پرداخت شهریه مدارس و دانشگاه، تهیه جهیزیه، معرفی اعضاء خانواده تحت پوشش انجمن، جهت اشتغال به مراکز مربوطه، صدور بیمه سلامت، تهیه وسایل مورد نیاز از قبیل: اجاق گاز، یخچال، لباسشویی، تلویزیون و... برگزاری کلاس های آموزشی برای خانواده زندانیان و بسیاری کارها و فعالیت های دیگر که در این مقال نمی گنجد.

 به نظرتان کار انجمن حمایت از زندانیان به عنوان مرکز پیشگیرانه چیست؟
کار انجمن حمایت از زندانیان تبریز یک کار بازدارنده و پیشگیرانه از جرم و واقعا یک کار ارزشی است. ما در جامعه ای زندگی می کنیم که کوچکترها از بزرگترها تقلید می کنند و این تقلید نگران کننده نیست، ولی اگر پدری مرتکب مصرف مواد مخدر، سرقت و غیره شود فرزندانش ممکن است همان را تکرار کنند و یا یکی از حوزه هایی که دشمن و ضد انقلاب در صدد و تلاش است که از وجود آنان بهره برداری کنند.  زیرا در این خانواده ها به طور بالقوه زمینه نارضایتی وجود دارد که تلاش کنیم و اجازه ندهیم که این افراد ناراضی باشند، بنابراین خانواده زندانیان به دلیل این که سرپرست خانواده را با ورود به زندان از دست داده اند احساس بی هویتی می کنند و بی توجهی به خانواده های زندانیان باعث ایجاد آسیب و تکرار چرخه جرم می شود.
 یکی از اقدامات مهم و اساسی انجمن بازدید از منزل خانواده های مددجویان برای بررسی وضعیت اجتماعی، اعتیاد وطلاق می باشد که بسیار موثر است، لذا در این بازدیدها تلاش کردیم آنجایی که طلاق رخ می دهد، تا حد امکان جلوگیری شود ، در مورد فرزندانشان که در معرض اعتیاد هستند به آن سمت کشانده نشوند و فرزندانی که ترک تحصیل کرده اند به تحصیل بازگردانده شوند، لذا توانستیم با آموزش مهارت های اساسی زندگی تا حدودی از ارتکاب جرائم جلوگیری نمائیم.

مهمترین اهداف پیشرو انجمن حمایت از زندانیان را لطفا توضیح دهید؟
هدف انجمن حمایت از خانواده زندانیان، حمایت از استحکام خانواده زندانی و حفظ رابطه عاطفی زندانی و خانواده است، جلوگیری جدی از فروپاشی خانواده زندانی، سرکشی مستمر از خانواده های  زندانیان باید به برنامه روزانه انجمن ها تبدیل شود زیرا حضور در جمع خانواده زندانی و درک مشکلات آنان از نزدیک ، دیده ها را نسبت به آنان عوض خواهد کرد، برگزاری کلاس های آموزشی از جمله آموزش مهارت های اساسی زندگی، پیشگیری از اعتیاد، طلاق، پیشگیری از مفاسد اجتماعی، پیشگیری از خطرات و سوء استفاده ها از اینترنت، استفاده بهینه از فضای مجازی، اعزام به اردوهای تفریحی، اردوهای زیارتی، ثبت نام زندانیان در باشگاه های فرهنگی، ورزشی، شرکت در جشن های نسیم مهر و آغاز سال تحصیلی، شرکت در جشن و مراسم های مذهبی، معرفی به مراکز فرهنگی و هنری در خصوص توانمند سازی و کارآفرینی، انجمن با رایزنی مناسب با رغبت خانواده ها، فنی و حرفه ای، اشتغال به کار از طریق معرفی به موسسات کاریابی، معرفی به شرکت ها، کارخانه ها و کارگاه ها، معرفی به اتحادیه ها، اصناف و معرفی به صنایع دستی، معرفی اشتغال به کار از طریق تامین ابزار کار خانگی در واحدهای اقتصادی، به طور جدی در اولویت های کاری انجمن قرارگرفته است، مشاوره و راهنمایی در خصوص مسائل خانوادگی، تحصیلی، حرفه ای و شغلی،  بهداشتی، ورزشی و مداخله جهت حل اختلاف خانوادگی، در جرائم عمد گفتگو با شاکی، اولیاء دم و استفاده از خیرین،  افراد با نفوذ برای جلب رضایت شاکی در اولویت کاری انجمن می باشد، در استفاده از ظرفیت رهبر انشاء فکری لازم نیست حمایت ها مادی باشد، گاهی یک امام جمعه در خطبه های نماز، یک جمله در خصوص حمایت از خانواده زندانیان مطرح می کند که قطعا می تواند در ذهن خیرین تاثیرگذار باشد، شناساندن انجمن به مردم از طریق کارهای هنری، استفاده از ظرفیت مساجد و حسینیه ها : مخصوصا در ایام محرم می توان از طریق ظرفیت در راستای شناسایی انجمن استفاده بهینه کرد، توسعه فرهنگ اسلامی وقف: با مراجعه به مراجع تقلید می توان برای مبارزه با مفاسد بخشی از خمس، زکات را به این امر اختصاص داد.

آیا اساسنامه انجمن حمایت از زندانیان، نیازمند ضرورت بازنگری می باشد لطفا بیان کنید؟
با توجه به این که بیش از 200 انجمن درکشور وجود دارد و افراد برجسته استانی در این انجمن حضور دارند، لذا ضرورت دارد تا برای هم افزایی بیشتر انجمن ها هم در ساختار و هم در اساسنامه بازنگری صورت گیرد، البته اساسنامه انجمن حمایت از زندانیان در کشور در حال بازبینی است که با یک ساختار مناسب، منسجم و یکپارچه می توان از ظرفیت های انجمن استفاده شود.

چه سازمان ها و نهادهایی از انجمن حمایت از زندانیان تبریز حمایت می کنند؟
در همه کشورها اقدامات، تمهیدات قانونی و اجرایی در حمایت از خانواده زندانیان از سوی دولت، خیرین و مردم در نظر گرفته می شود، لکن این امر درگذشته نیز انجام می شد، اکنون که بودجه دولتی قطع گردیده و فقط انجمن راسا با ایجاد فعالیت های اقتصادی پایدار،  خیرین و بدون اعتبارات دولتی فعالیت می کندکه این نیز کافی نیست، زیرا مشکلات اقتصادی از جمله  مسکن، و مایحتاج اولیه زندگی، بهداشت و درمان، هزینه های تحصیلی، مشکلات اجتماعی( شامل شرمساری وکناره گیری از جمع و نگاه بدبینانه اطرافیان) مشکلات فرهنگی، اخلاقی، تربیتی(گرایش به رفتارهای پرخطر و بزهکاری) فراتر از این هاست، اما انجمن با کمک نهادهای بهزیستی، کمیته امداد حضرت امام (ره)، مرکز مراقبت بعد از خروج، مراکز مشاوره و روان درمانی، فنی و حرفه ای، آموزش و پرورش، صنایع دستی و مراکز خیریه توانسته است تا حدودی مشکلات فوق را برطرف نماید.  

چند نفر تحت پوشش دارید و چه خدماتی به آنها ارائه می کنید؟
370 نفر تحت پوشش هستند، خدمات وحمایت های نقدی، غیر نقدی هم چون: تهیه لوازم توان بخشی( دندان مصنوعی ، عینک، عصا، ویلچر)، اهدای سبد غذایی با کارت الکترونیکی کوروش ( با مبلغ های 100 تا 500 ) هزار تومانی، البسه، پوشاک، لوازم التحریر، کالای اساسی اولیه زندگی از قبیل: ( اجاق گاز ، بخاری، یخچال، آبگرمکن، فرش، اعطای جهیزیه، کمک هزینه ویزیت و بستری،  جراحی،  تهیه اقلام پزشکی و دارو، کمک هزینه ثبت نام تحصیل مدارس و دانشگاه ها، پرداخت هزینه ایاب و ذهاب، کمک هزینه ازدواج، هزینه ودیعه مسکن، هزینه آب، برق، گاز و تلفن، هزینه ایاب و ذهاب و انتقالی زندانی، کمک به خود زندانی، زندانی های بی بضاعت، فعالیت های فرهنگی زندانیان، معرفی به بانک ها جهت اخذ وام  و آزاد سازی زندانیانی که جرائم عمد را مرتکب نشده اند.

کسانی که تمایل به همکاری با مجموعه شما به عنوان خیر داشته باشند چه کار باید بکنند؟
1.کسانی که تمایل به همکاری با انجمن حمایت از زندانیان را دارند می توانند کمک به این موسسه را به صورت نقدی، غیر نقدی و کمک های داوطلبانه انجام دهند. اکثر افراد تصور می کنند  بخشندگی و کمک باید زیاد باشد تا موثر واقع شود، اگرچه انجمن  به افراد بخشنده بزرگ هم نیاز دارد ولی هرکسی می تواند بنابر اقتضاهای خود دین خود را به جامعه ادا کند.
2.کمک انوع مختلف دارو، افرادی که می توانند با آموزش مهارت های مختلف این خانواده ها را توانمند نموده، حرفه آموزی و کارآفرینی را توسعه دهند. 3. افرادی که تحصیلات عالی مددکاری دارند و می توانند پل ارتباطی خوبی با این خانواده ها باشند  و در زمان های مناسب، فعالیت نمایند. 4. افرادی که تحصیلات آکادمیک روان شناسی دارند در ارتقاء سلامت روان این خانواده ها می توانند نقش خوبی ایفا نمایند. 5. به عنوان پرستار می توانند به بیماران معلول این خانواده ها کمک نمایند. 6. به عنوان مشاور حقوقی می توانند در حل مشکلات خانواده ها به انجمن کمک نمایند. 7. آزمایشگاه ها، بیمارستان ها، کلینیک ها که نیازهای اساسی این خانواده هاست در صورت تمایل می توانند کمک شایانی به این خانواده ها داشته باشند.
شماره حساب بانک ملی  4634-9904-9975-6037 و شماره تلفن انجمن 33826253- 33826324

سخن آخر هر آنچه قابل ذکر است بفرمائید؟
یکی از چالش های اساسی انجمن این است که: 1- مردم، وجود رسالت انجمن را در جامعه احساس نمی کنند، 2- تبلیغات و اطلاع رسانی خوب نیست، رسانه ها، نشریات، جراید، مجلات، هنرمندان، ائمه جماعات، نهادهای تعلیم و تربیتی آن را به جامعه معرفی نکرده و نشناسانده اند،  لذا باید تلاش کنیم انجمن در جامعه شناخته شود ( استفاده از ظرفیت رسانه ملی) 3- از عموم مردم انتظار می رود که بین زندانی و خانواده او تفکیک قائل شده و باید این نگاه را عوض کنیم، چون کار فرهنگی در جامعه صورت نگرفته است، یک نگاه منفی و بدبینانه به خانواده زندانیان هست. 4- فرهنگ کمک به خانواده زندانیان، باید مانند سایر امور خیریه مثل مدرسه سازی، مسجد سازی، کمک به زلزله زدگان، کمک به سیل زدگان در تفکر مردم به صورت یک فرهنگ انسانی، اخلاقی نهادینه شود. 5- خلاصه این که جامعه، اگر خانواده زندانی را رها کند، قطعا آنها گرفتار باندهای تبهکار و افراد سودجو می شوند و واقعیت تلخ را باید بپذیریم به خاطر مشکلات اقتصادی که بر جامعه حاکم است به ناچار به آن سمت گرایش پیدا می کنند و این یک هشدار جدی برای سلامت و امنیت جامعه است که در آینده این آسیب ها جامعه را به مخاطره خواهد انداخت، چرا که اینها بخشی از نظام و جامعه هستند و آسیب های آنها منجر به آسیب به کل جامعه خواهد بود.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: