جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۴۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
در مصاحبه اختصاصی روزنامه عجب شیر با معاون پارلمانی دولت دهم:
دکترسید محمد رضا میر تاج الدینی، نماینده تبریز، آذر شهر و اسکو در مجلس هفتم و هشتم بود. وی در مجلس هفتم و هشتم عضو هیت ریئسه فراکسیون اصول گرایان بود ودر کنارآن در دوره هفتم نایب ریئس کمسیون فرهنگی و در مجلس هشتم عضو هیت ریئسه مجلس بود و بعد از مجلس در دولت دهم معاونت پارلمانی ریاست جمهوری و معاون ریئس جمهور در اجرای قانون اساسی و مسوولیت امور روحانیت را برعهده داشت او هم چنین پیش از نمایندگی مجلس شورای اسلامی، ریئس سازمان تبلیغات اسلامی آذر بایجان شرقی فعالیت می کرد . ایشان بعد از دولت هم مسئول امور پارلمانی صدا و سیما و مشاورریئس صدا و سیما بود علاوه برآن به عنوان مدرس در دانشگاه های کشور حضور داشته و فعالیت های دینی و فرهنگی را در داخل و خارج گسترش داده است و هم چنین در کشورهایی مثل ترکیه، جمهوری آذربایجان، آلمان، سوئیس، روسیه و غیره به عنوان مبلغ دینی فعالیت داشته است. با ایشان به گفتگو نشسته ایم که می خوانید:
در حال حاضر روند رو به رشد کشور، در کدام بعد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باور پذیر تر است؟
با وجود گذشت 40 سال از انقلاب، تثبیت آن از نظر موقیعت سیاسی نظام جمهوری اسلامی در منطقه و حتی نظام سیاسی جهانی، یک موقعیت تثبیت شده است. علی رغم این که دشمنی هایی بر علیه این انقلاب صورت می گیرد و تمام نشده است دلیل این کار هم این است که انقلاب اسلامی از آرمان های خودش دست بر نداشته است که اگر این اتفاق می افتاد، ایران هم از نظر آن ها یک کشور تایید شده به حساب می آمد تعامل ها صورت می گرفت و تلاش آن ها هم بر این مبناست که ما را به ارتجاع برگردانند، ارتجاع قبل از انقلاب و یا حداقل نام انقلاب  و ایران بماند ولی بدون آرمان مشخص. عده ای از افراد سازشگرو لیبرال هم این را قبول کرده اند ودرآن مسیر گام بر می دارند. اما آرمان های نظام که شما مطرح کردید در حوزه های اقتصادی و فرهنگی 50 به 50 جلو می رود  با رشد معنویت در بین جوانان علی الخصوص دانشگاهیان و تحصیل کرده ها و سفر راهیان  نور و رفتن با پای پیاده به کربلا به صورت دسته جمعی، همگی نشان از جا افتادن فرهنگ معنویت در جامعه ماست که اکثراً نسل جوانان را شامل می شود لذا در این مورد در مسیر رشد هستیم ولی به حد مطلوب هم نرسیده ایم. اما در حوزه های اقتصادی و نفع تبعیض ها با چالش های جدی مواجه هستیم بنابراین در این بخش نسبت به ابعاد دیگر نمی توانیم عرض اندام کنیم ولی با این حال من شخصاً در بعد اقتصادی هم نگاهم این است که این طرز تفکر یاس و نا امیدی را به کل جامعه پمپاژ می کند. این طبیعی است که اگر این انقلاب ظرف 40 سال گذشته نتوانسته کاری انجام دهد مشخصاً در40 سال بعدی هم نخواهد توانست قدمی بردارد به همین دلیل این تحلیل نوعی منفی بافی و غیر منصفانه است و یاس آور، چرا که این تحلیل دشمن بود نسبت به انقلاب، بنابراین با استفاده از ترفند مارپیچ سکوت می خواهند مطرح کنند که جمهوری اسلامی در بخش های عمرانی و فرهنگی و اقتصادی کاری نکرده است با این حال این نوع تحلیل را قبول ندارم و مقام معظم رهبری هم در بیانیه گام دوم شان بخشی از سخنان شان به موفقیت های گذشته اشاره می کند. متأسفانه در اینجا خود تریبون داران انقلاب در جریان های سیاسی و بحث های انتخاباتی و رقابتی به نوعی حرف زدند که نظام جمهوری اسلامی و انقلاب مظلوم واقع شده است، فقط ضعف ها را گفتند تا طرف مقابل را رد کنند و بر او پیروز شوند و متقابلاً طرف مقابل هم دقیقاً این راه را انتخاب کرده  و فقط ضعف ها را مطرح می کند که در نتیجه این روند در جامعه نوعی اجماع مرکب به وجود آورده است. مردم در این روش خیلی باورمند نیستند که انقلاب به اهداف اقتصادی اش رسیده است بلکه به عکس آن فکر می کنند و این قضیه از دوعلت نشأت می گیرد اولی بحث روانی، دومی هم امتحان نکردن خیلی از راههای موجود برای رفع کاستی ها و خلأ ها در بعد اقتصادی است. بعد روانی آن این است که دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی و انقلاب همیشه تبلیغ کرده است، از ترفند مارپیچ سکوت استفاده کرده نمی گذارند موفقیت های انقلاب مطرح شود و در خفگان نگه می دارند طوری که افراد انقلابی نتوانسته اند از واقیعت های این انقلاب و اهداف خودشان سخنی بر زبان جاری سازند. دوم هم این که تریبون داران دولت و مجلس هم به نوعی صحبت کرده اند که هیچ موفقیتی حاصل نشده وفقط نقاط سیاهی را مطرح کردند برای از دور خارج کردن رقیب خودشان، همان روشی که آن را اجماع مرکب می نامند. متأسفانه در مملکت ما این اتفاق رخ داده است لذا از لحاظ روانی و ذهنیت مردم باعث این تفکر شده است که هیچ کاری صورت نگرفته است در حالی که دستاورد های انقلاب اسلامی در مقایسه با کشور های همسایه نتیجه دیگری را نشان می دهد در زمینه هایی از قبیل تکنولوژی، صنعت، هوافضا، پزشکی، تجهیزات موشکی و سلول های بنیادی یا تولید داروهای مختلف و معادن و غیره پیشرفت های شاخصی داشته است علاوه بر آن در حال حاضر کشور ما با مخازن نفت و اکتشافات اخیر از رتبه 4 به رتبه 2 رسیده است این در مورد ذخائر گاز هم صدق می کند ولی علی رغم این پیشرفت ها نظر شخصی ام این است که در عرصه اقتصاد کاری صورت نگرفته است چون در جامعه ما فقر با رتبه های نسبی و مطلق داریم که رو به افزایش است. به اعتقاد من ایران در حال حاضر که از لحاظ ذخائر نفتی و گازی یکی از ثروتمند ترین کشورهای دنیاست، در شأن این کشور نیست که بالای 10 میلیون بیکار داشته باشد و 50 در صد مردم زیر خط فقر زندگی کنند لذا باید سرانه درآمد ملی افزایش یابد و برای انجام این کارتنها راهش این است که با حفظ استخراج منابع گازی و نفتی در جلو بردن آن ها، به جای خام فروشی، فرآورده های منابع تبدیلی را بیشتر کنیم، فرآورده ای که ارزش افزوده حاصل نماید پس اگر ما نفت فعلی مان را استخراج کنیم و به جای خام فروشی با حفظ بازار آن در جهان، بخشی دیگر را بیاوریم به فرآورده های نفتی در داخل، مثل پتروشیمی و پالایشگاه ها را راه بندازیم این خود باعث اشتغال زایی فراوان در داخل کشور می شود  و با افزایش ارزش افزوده ثروت ملی کشور را بالا می برد و به دنبال آن ریشه فقر خشکانده می شود.

نوع نگرش و نگاه اصول گرایان در مجلس و رویکرد آن ها به افزایش قیمت بنزین که یک کالای استراتژیک برای ما محسوب می شود چیست؟
اول اینکه برنامه فعلی و روند کنونی دولت را قبول ندارند، اعتقاد دارند با کمال بی تدبیری طرح افزایش قیمت بنزین را اجرا کرده است. هر سال که طبق قانون، هدفمندی یارانه ها افزایش می یابد، یارانه نقدی نیز باید افزایش می یافت در کنارش از تولید هم باید حمایت می شد که به مدت 6 سال این را عملی نکردند و بعد این مدت به طور ناقص اجرا شد که به این شکل درآوردند. دوم هم این است که جامعه را با اجرای این طرح آماده نکردند و یک شبه این را اطلاع رسانی و اجرا نمودند برخلاف دولت قبلی که من خودم در کابینه اش بوده ام بیش از 100بار سخنرانی داشته ام و آرام آرام جزییات این طرح را برای مردم  توضیح دادیم و نظرات مردم را می شنیدیم و این باعث شد مردم با دلایل اجرای آن و نحوه آن به طور کامل آشنا شوند. سوماً در دولت قبلی اولین بار که طرح هدفمندی یارانه ها اجرا می شد یک ماه قبل تر یارانه های نقدی به حساب مردم واریز شد و نوعی اطمینان برای مردم حاصل شد در حالی که مشکل این دولت این است که تجربه های گذشته را به کل کنار گذاشت و با 5 سال تأخیر،  خودش کاری را شروع کرد. بنابراین جریان انقلابی به اقدام اینگونه دولت ،کاملاً منتقد است و اگر مصداقی می¬توان به بی تدبیری این دولت پیدا کرد به عنوان نمونه همین بحث افزایش قیمت بنزین است.

به نظر حضرت عالی در پست نمایندگی مجلس شورای اسلامی بهتر خدمت کرده اید یا به عنوان معاون پارلمانی ریاست جمهوری تاثیر گذار بودید؟
هر دو به نوعی سنگری است برای خدمت، کابینه یک جایگاهی دارد و مجلس هم جایگاهی دیگر، در نظام جمهوری اسلامی هم فرد در هر جایگاهی باشد نماینده مردم است، اینطوری نیست که فرد در مجلس باشد نماینده مردم است در کابینه دولت باشد نماینده مردم نیست. چطور می شود یک فرد بالای 20 میلیون رأی بیاورد نماینده مردم نباشد و فردی دیگر با 50 هزار رأی نماینده مردم به حساب بیاید. پس با این حساب اگر یک فرد از مجلس برود با فردی که بیشترین رأی را آورده همکاری کند جهت خدمت کردن به مردم، این خودش خدمت کردن به مردم نیست؟ متأسفانه عده ای به این قضییه  نگرش غلط داشتند و معاون پارلمانی شدن ریاست جمهوری بنده را ایراد تلقی کرده اند طوری که گفته اند ما رأی مردم را زیر پا گذاشتیم و رفتیم در جای دیگری فعالیت کنیم در صورتی که جایی که بنده رفتم به مردم به طور مستقیم خدمت می کردم در حالی که مجلسی ها بخواهند به مردم خدمتی برسانند اول حرف می زنند بعداً ازکانال دولت وارد می شوند واز طریق وزیر مربوطه اش خدمت رسانی می کنند. بنابراین در دولت به طور مستقیم تمام این موارد در دست اعضای دولت مردان است با این تفاوت که نماینده در مجلس طبق اصل 85 قانون اساسی حق اظهار نظر در هر موضوعی را دارد ولی در دولت طی یک چارچوب تعیین شده و با برنامه مشخص دولت جلو می رود که بنده  هر دو بخش را تجربه کرده ام. به عنوان مثال خط دوم انتقال آب به تبریز از کارهایی بود که در مجلس عملی نشد ولی در کابینه که بوده ام با پیگیری هایم عملی شد که قریب 20 سال از اجرا دور مانده بود و با هزینه 100میلیارد تومان آن پروژه  را به سرانجام رسانده ام و الان 85 در صد آن نهایی شده است. نمونه دیگر اعتبار مرمت بازار تبریز بود که به خاطر آتش سوزی آسیب جدی دیده بود در این مورد با پیگیری مستمربنده نهایتاً در دولت به تصویب رسید. بحث انتقال آب از ارس به شبستر و تبریز هم از نمونه های دیگر خدمتم در کابینه دولت می باشد. بنابراین موارد جدا از واژه خدمت رسانی به مردم و آب و خاک این کشور نیست که ماحصل رفتنم به کابینه دولت وقت بوده است. چه نماینده مجلس باشم یا نماینده ملت در جای دیگر، خادم این مردم هستم.   

تفاوت اصول گرایان با اصلاح طلب در تعریف شان از خدمت رسانی به مردم چیست؟
اصول گرایان قصدشان خدمت کردن صادقانه است که در واقع آن ها را انقلابیون می نامیم آنانی که به حفظ انقلاب پای بند هستند و به آرمان های نظام جمهوری اسلامی معتقدند و حرکت در مسیر ولایت و خدمت بی منت به صورت جهادی، چرا که هر جا حرکت جهادی اتفاق افتاده است موفقیت را با  خود آورده است. در نگاه اصلاح طلبان، شدیداً جریان غرب گرایی حاکم است سازش کاری و لیبرالیستی در زاویه دید آن ها موج می زند  نگاه آن ها بییشتر گرایش خارجی دارد تا داخل مملکت، این طوری فکر می کنند که اگر با غرب و امریکا سازش داشته باشند حتماً موفقیت ایجاد می شود  مردم هم در رفاه خواهند بود  در حالیکه در این دولت هم ثابت شد که در مدت 6 ساله برجام نه تنها وضعیت بهتر نشد که هیچ، بدتر هم شده است.

به نظر شما دولت در راستای شفافیت بخشیدن به انتخابات در تمامی بخشهایش چه اقداماتی را باید در دست اقدام بگذارد؟
دولت باید در درجه اول زمینه مشارکت حداکثری مردم را در انتخابات فراهم کند و با تقویت هیت اجرایی که مردمی باشند و اعتماد مردم را نسبت به اجرا ی آن زیاد نماید و باید این را در تمامی بخش های انتخابات ثابت نماید که رأی مردم حق الناس است و از رأی مردم تحت هر شرایطی محافظت خواهد کرد و با هر گونه تخلف و از بین بردن آرای مردم  با جدیت برخورد خواهد کرد طوری که حقوق مردم ضایع نگردد. دولت امانت دار مردم است مخصوصاً در بحث انتخابات، دولت که جریان خاصی داشته و اصلاح طلب بوده است با جریان انقلابی و اصول گرایان طوری رفتار کند که به طور کامل بی طرفی اش را در عرصه انتخابات ثابت نماید.

جایگاه روحانیت در فعالیت های انتخاباتی و نوع ارتباط آن ها با مردم را با در نظر گرفتن حساسیت های این دوره توضیح دهید.
روحانیت همیشه به عنوان مرجع فقهی جامعه مطرح شده است و محل رجوع و اعتماد بخشی از احاد مردم و جامعه به شمار رفته است و همیشه پدرانه حضور داشته است و این نقش را باید تقویت و حفظ نماید چرا که همیشه روحانیت زبان گویای مشکلات مردم شده است مثل اتفاقات اخیر جامعه که دوشادوش مردم بوده و حرکت کرده است، لذا بعد از تشکیل مجلس جدید، روحانیت به طور جدی پیگیر قضیه بنزین خواهد شد چون بنزین هم مثل سایر یارانه ها هم باید جلو برود. لذا برنامه ای در دست تدوین داریم که بحث استقرار نظام عادلانه یارانه ای است که این طرح باعث کاهش فشار بر روی طبقات پایین جامعه که ازلحاظ درآمد در مضیقه هستند خواهد شد و رفاه و امکانات آنان  با این روش زیاد خواهد شد.

 نقش یک نماینده به عنوان منتخب ملت در پیشبرد اهداف ملی، خصوصاً در راستای تامین رفاه ومعیشت مردم چیست؟
اصلی ترین وظیفه یک نماینده تصمیماتی است که به نفع کل جامعه اتخاذ شود. به روایتی از امیر المومنین (ع) که به مالک می گوید تصمیمی بگیر که رضایت مردم در آن حکمفرما باشد که رضایت پروردگار هم در آن خواهد بود و عدالت هم با این کار گسترده می شود یعنی شموم عدالت آن تصمیم، شامل حال حداکثر افراد گردد نه عده ای خاص. نماینده باید نماد این موارد در مجلس باشد و نسبت به منطقه و شهری که در آن انتخاب شده زبان گویای اهالی آن شهر باشد و همینطور مسائل و مشکلات آن منطقه را باید در سطح ملی پیگیر باشد، پروژه های در حال اجرا یا پروژه های از قبل مانده را به نتیجه برساند و آن ها را عملی نماید.

با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور چه اهدافی و برنامه هایی را برای رشد و شکوفایی اقتصاد آذر بایجان شرقی و ایجاد اشتغال زایی در نظر دارید؟
استان آذربایجان شرقی از چند جهات دارای مزیت است و می¬تواند برای نقش خود در اقتصاد کلان کشور جایگاه منطقه ای تعریف کند و تعریف خاصی برایش ارائه شود. با توجه به این که در این استان با چند کشور هم همسایه  هستیم  لذا می تواند کانال ارتباطی منطقه باشد هم در بحث فرود گاه ها، صنعت و کشاورزی و هم خدمات دیگر، از نظر معادن هم این منطقه از قوی ترین  استان ها به شمار می رود و جایگاهش از این باب در رده سوم کشوری قرار دارد بنابراین اگر این معادن در قالب تعاونی های عام و توسعه دربیاید که خیلی از اهالی استان هم از این روش منتفع گردند فقر ریشه کن می شود. در حوزه کشاورزی هم این امکان وجود دارد که به صورت گلخانه ای عمل شود چرا که می تواند بازار قفقاز، روسیه و منطقه را تأمین کند و بعضی از تولیدات را هم دارد که کلاً صادر می شوند. بنابراین هم در عرصه صنعت و هم در زمینه کشاورزی می توانیم بهترین گام ها را برداریم که باعث اشتغال زایی هم بشود. قانونی هم در دست داریم که پتانسیل های موجود در استان را هم واگذار کنیم به تعاونی های عام که از خود مردم عضویت خواهد گرفت که نهایتاً بحث صنعت و کشاورزی و غیره در دست مردم خواهد بود که باعث خواهد شد توزیع عادلانه ثروت به طور کامل اتفاق افتد و در مورد خصوصی سازی استان هم باید برنامه منسجم تنظیم گردد که مطالعات گسترده ای هم در این باب انجام گرفته است.

تعامل و همکاری دولت و مجلس را در ارتباط با اتفاقات اخیر جامعه، توضیح دهید.
متأسفانه مجلس دراتفاقات اخیر در حاشیه بود خیلی ها اعتراف به این قضیه داشتند. مجلس کار آمد ومجلس قوی آن مجلس است که به دولت  اجازه تصمیمات سرخود، ندهد. ممکن است مجلسی ها در قانون گذاری شان یک راه فراری گذاشته اند که دولت آمده به تنهایی این تصمیم را گرفته است در حالی که مجلس باید هم قانون گذاری اش قوی باشد و هم نظارت منسجمی را ارائه نماید تا هر لحظه که مشاهده گر اشتباه دولت باشد جلویش را بگیرد. لذا مجلس جایگاه رفیعی دارد  چرا که ریل گذاری صحیح برای دولت و اجرائیات کشور در دست مجلس است که متأسفانه مجلس کنونی در این بخش به خوبی عمل نکرده است.  

اگر سخنی با مخاطبین  این رسانه یا توصیه ای به دولت مردان دارید بفرمایید.
آرزوی سلامتی برای مردم دارم و صادقانه می گویم که روزنامه سراسری عجب شیر بدون حاشیه داشتن و عدم وابستگی به هیچ جناحیی، در مسیر مطبوعاتی خودش با صداقت قلم رو به جلو حرکت می کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: