جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۴۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
گفتگوی اختصاصی روزنامه عجب شیر با صابر تقویمی:
صابر تقویمی فرماندار شهرستان چاراویماق، دارای مدرک کارشناسی است. بعد از 33 سال خدمت در وزارت کشور عمده مسئولیت هایی که داشته اند: فرمانداری شهرستان هریس، سرپرست فرمانداری شهرستان ورزقان، بخشدار شهرستان خدآفرین، بخشدار تیکمه داش از توابع بستان آباد و بخشداری شهرستان گوگان از آن جمله اند. ایشان سابقه حضور در هشت سال جنگ تحمیلی را داشته است و متولد شهرستان سلماس می باشند. گفتگوی اختصاصی و صمیمی با وی ترتیب دادیم که ماحصل آن را می خوانید:
شهرستان چاراویماق، قطب معدنی کشور استلطفاً در وهله اوّل، تاریخچه و جاذبه های گردشگری شهرستان چاراویماق را شرح دهید؟
چاراویماق در سال 1323 ش. با 252 آبادی، به عنوان یکی از دهستان های شهرستان هشترود ثبت شده و در سال 1355ش. با سه دهستان قوری چای، چاراویماق شمالی و چاراویماق جنوبی به عنوان بخش معرفی شده است. در مهر 1379 شهرستان چارایماق( به مرکزیّت شهر قرآغاج) با دو بخش و هفت دهستان تشکیل شد. نام شهرستان چار اویماق از دو واژه چار( چهار) و اویماق( به معنی طایفه و قبیله ) ترکیب شده است. شهرستان چاراویماق با وسعت 3208 کیلومتر مربع(7 در صد مساحت استان) در 180 کیلومتری تبریز واقع شده است. از نقاط دیدنی این شهرستان می توان به چشمه اسرار آمیز پیر سقّا، آبشار پیر سقّا، مجتمع آب درمانی آبگرم، مجتمع آب درمانی منشگه و غار حاجی آباد، اشاره کرد که منظره های دیدنی و طبیعت بکر این مناطق، موجب شده همه ساله گردشگران و مسافران زیادی از این مناطق دیدن نمایند.

با در نظر گرفتن تبدیل شدن چاراویماق به شهرستان از سال 79 تا به حال، چه امکانات جدید و تحوّلاتی در منطقه تا سال 98 رخ داده است؟
ارتقای مناطق در تقسیمات کشوری به عنوان یکی از راهکارهای توسعه در بیشتر مناطق کشور مورد توجه بوده است، در چنین چارچوبی، برخی مناطق که از نظر قانون امکان ارتقا دارند به دهستان، بخش و شهرستان تبدیل می شوند. از منظر کارشناسان ، تشکیل بخش ها و شهرستانهای جدید اداره این مناطق و نیز مناطقی که بخش یا شهرستان جدید از آن منفک می شود را در سیستم ادرای تسهیل می کند و از این رو، گامی در راستای تمرکز بیشتر برای خدمت مسولان  در همه مناطق محسوب می شود. شهرستان چاراویماق نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از زمان تبدیل آن به شهرستان امکاناتی در راستای آسایش و رفاه مردم ایجاد گردیده است هر چند که با گذشت 19 سال سطح برخورداری از زیر ساختهای اساسی از میانگین استانی به مراتب پایین تر است ولی در تلاشیم سطح برخورداری از زیر ساخت هایی چون راه دسترسی به گاز طبیعی، برق و آبرسانی به مناطق مختلف شهرستان را افزایش دهیم.

 به لحاظ آب و هوای خاص منطقه، چه تدابیری برای محصولات کشاورزی و جلوگیری از به هدر رفتن درآمد و زحمات آنها دارید؟
یکی از بحران ها و چالش هایی که در دهه های اخیر با وقوع تغییرات اقلیمی کشور ما را درگیر خود کرده کاهش نزولات آسمانی و در نتیجه منابع آبی بوده که راهکارهای آنچنان موثری برای آن ارائه و اجرایی نشده است. بدون شکّ بحران کم آبی خسارت های زیادی در سالیان گذشته بر محصولات و زمین های کشاورزی و مزروعی وارد ساخته است. شهرستان چاراویماق با دارا بودن بیش از 90 هزار هکتار اراضی کشاورزی و تولید متوسط سالانه 100 هزار تن گندم، 20 درصد از نیاز استان به این محصول استراتژیک را تأمین می کند. ولی با توجه به تغییر شرایط اقلیمی برای پیشگیری از خسارتهای احتمالی در بخش کشاورزی، برگزاری کلاسهای آموزشی ترویج کاشت ارقام مقاوم و افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در دستور کار گروه کشاورزی شهرستان قرار گرفته است به طوری که این شهرستان با دارا بودن بیش از 3000 دستگاه تراکتور و سایر ادوات کشاورزی رتبه اول مکانیزاسیون کشاورزی را به خود اختصاص داده است. فرهنگ سازی برای گسترش پوشش بیمه ای محصولات کشاورزی و فراگیر شدن بیمه پایه، از جمله مسائل و موضو عاتی است که در این شهرستان به آن توجّه شده است. در سال زراعی گذشته شهرستان چاراویماق  با تحت پوشش  قراردادن بیمه ای  بیش از 19000 هکتار از اراضی کشاورزی در استان حائز مقام اوّل شد ولی با توجه به عدم انجام تعهّدات صندوق بیمه کشاورزی در سال گذشته و بی اعتمادی کشاورزان به این صندوق، در سال زراعی جاری این میزان به 3000 هکتار کاهش یافته است.

عوامل تأثیر گذار در تقلیل سطح دادگستری شهرستان چاراویماق، بعد از گذشت 18 سال از تبدیل شدن این خطّه به شهرستان، را شرح دهید؟
با توجه به اعلام قوه قضائیه مبنی بر عدم سازگاری تعداد پرونده ها و شکایات و پتانسیل های دستگاه قضایی در شهرستان تصمیم بر این بود که دادگستری شهرستان چاراویماق به بخش تبدیل شود، ولی همانگونه که قبلاً هم توضیح دادم وقتی یک منطقه با توجّه به کارشناسی های انجام شده و تصویب هیئت دولت به شهرستان تبدیل می شود باید تمامی امکانات، بویژه امکانات اداری در سطح شهرستان تأمین گردد. تقلیل دادگستری شهرستان به بخش نیز موجب مشکلات عدیده از جمله مراجعه  شهروندان به سایر شهرستان  ها برای انجام امورات خود از مشکلات مهم این مسئله بوده که با عنایت به پیگیری های مردم و تلاشهای مسئولان مربوطه بویژه دادستان و رئیس دادگستری شهرستان چاراویماق و همچنین رئیس کل دادگستری استان، تقلیل دادگستری شهرستان چاراویماق به بخش منتفی گردید.

مواردی که بر ایجاد محرومیّت و مشکلات عموم مردم می افزاید و باعث مهاجرت و کاهش آمار جمعیّتی این شهرستان می شود  را تحلیل نمایید.
از جمله عوامل موثّر بر ایجاد محرومیّت، عدم برنامه ریزی صحیح در سطح کلان و عدم توجّه به درآمد ساکنین منطقه را نام برد . چرا که نبود اشتغال پایدار و نبود درآمد، موجب مهاجرت به کلان شهرها و کاهش جمعیت خواهد شد.

چه اقداماتی در راستای بهبود  بخشیدن به وضعیت فعلی شهرستان چاراویماق و ایجاد اشتغال برای مردم دارید؟
در راستای اشتغال در شهرستان چاراویماق جلسات کارگروه اشتغال به صورت منظم هر هفته برگزار می شود و تاکنون بیش از 120 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی به شهرستان تخصیص یافته است. همچنین با پیگیری های انجام شده شهرک صنعتی ورقه نیز در حال آماده سازی برای تخصیص به سرمایه گذاران و تولید کنندگان است که با توجه به موقعیت خوب این شهرک در کنار آزاد راه پیامبر اعظم( ص) تاکنون استقبال خوبی برای سرمایه گذاری شده است که امید داریم با افتتاح این شهرک و ایجاد کارخانجات مختلف، مشکل بیکاری در شهرستان چاراویماق و شهرستان های همجوار ریشه کن شود.

شهرستان چاراویماق چه پتانسیل هایی برای رشد در زمینه های مختلف صنعتی دارد؟ لطفاً توضیح فرمایید.
شهرستان چاراویماق با توجه به وجود معادن مختلف مورد توجّه متخصّصین این حوزه بوده است. این شهرستان با دارا بودن  بیش از 75 معدن مختلف مثل تراورتن، سنگ آهن، خاک صنعتی، گچ، سیلیس، و...یکی از قطبهای معدن کشور به شمار می رود. از این تعداد معدن 37 معدن در حال فعالیت هستند با تلاشهای انجام شده و جذب سرمایه گذار تا کنون سه واحد معدن گچ با ایجاد فرآوری نسبت به ایجاد کارخانه گچ و یک معدن سنگ آهن نسبت به ایجاد کارخانه کنسانتره سنگ آهن اقدام نموده اند که گام مهمّی در راستای ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی به حساب می آید.

خصوصیّات یک فرماندار توانمند، در راستای رسیدن به اهداف خود و خدمات دهی به مردم را بیان بفرمایید.
فرماندار شهرستان به عنوان نماینده عالی دولت و هماهنگ کننده امور عمومی در حوزه مأموریت خود وظایفی از جمله اعمال مدیریت به منظور حفظ نظم و استقرار امنیّت با هماهنگی سایر دستگاهها و نهادهای ذیربط، فراهم آوردن زمینه های مناسب و هماهنگی لازم درراستای  اجرای طرحهای عمومی و عمرانی، برگزاری انتخابات، انجام امور مربوطه به اتباع و حوادث غیر مترقبه را برعهده دارد. حال فرماندار موفق کسی است که نسبت به انجام وظایف و سایر وظایف فرعی خود همراه با ایجاد تعامل و هماهنگی و احقاق حقوق مردم شهرستان تلاش نماید.

تعامل فرمانداری با سایر نهادهای اجرایی را جهت پیشبرد اهداف این منطقه، چطور ارزیابی می کنید؟
با توجه به وجود مدیران و کارشناسان موفق در دستگاههای اجرایی شهرستان و ایجاد همکاری و هماهنگی مستمر در اجرای امور، این فرمانداری تعامل قوی با دستگاهها و نهادهای اجرایی در راستای ارائه خدمت برقرار نموده است.

به نظر شما تخصّص گرایی در کار اجرایی مفید تر است یا ارتباط و تجربه فرد برای سکانداری یک سازمان موفق تر می باشد؟
مدیر شایسته اولاً، همواره به میزان تأثیر گذاری طرح ها و برنامه ها فکر می کند. دوماً، اینکه کسی که هم تعهد کاری داشته باشد و هم از تخصص لازم بهره مند است و خط مشی صادقانه نیز دارد، حتماً در لیست مدیر شایسته قرار می گیرد. چنین فردی قطعاً سرمایه انسانی برای مجموعه تلقی می شود. وجود یک مدیر متخصص و متعهد نیازهای یک مجموعه را پاسخ می دهد. ولی در کنار این مسئله باید اذعان داشت که وجود تجربه فرد و ارتباط  داشتن متقابل، نقش بسیار موثری در مدیریت یک مجموعه دارد.

کلام آخر، اگر حرفی با مخاطبین این رسانه یا توصیه ای به مدیران نهادهای اجرایی در شهرستان جاراویماق دارید بفرمایید؟
می دانیم  و باید بدانیم آفتاب آگاهی و عشق برای همیشه پشت ابر جهل و نفرت نخواهد ماند. باید همه دست در دست هم برای ساختن وطنی آباد و آزاد و مستقل اقدام نماییم. آبادی و آزادی، متاعی است که باید برای آن زحمت کشید و پایداری نمود و محافظت کرد. بدون تلاش مستمر، امکان نیل به رونق و ترقّی و توسعه وجود ندارد. داشتن یک دستگاه فکری روشمند و واقع گرا، تنها راه ترقی و توسعه و ساختن ایرانی آباد و آزاد است. همه چیز به عقل و اراده ما بستگی دارد . تاریخ صفحه کنش بازیگران و عرصه حسرت تماشاگران است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: