پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
۳۷ روز مانده تا سال ۱۳۹۹؛
عجب شیر پرس - با فرارسیدن سال نو یکی از مشاغل پر دردسر و مشغله، قالیشویی‌ها هستند که با سرعت و کیفیت بالا باید دشت یک ساله خود را در اسفند رقم بزنند.
معضلات جدی قالیشویی‌ها از نگاه مشتری و صاحب شغلبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در سال‌هایی نه چندان دور، از هفته‌ها قبل از آغاز سال نو در گذر از هر کوچه و معبر یا حیاط خانه‌ای، مردان و زنان یا کودکانی را می‌دیدید که فرش یا فرش‌هایی را در کوچه پهن کرده و با ابزار‌هایی نه چندان تخصصی از پارو و کاسه و برس گرفته به جان فرش افتاده و تلاش می‌کردند گرد و خاک یک ساله را از فرش‌های دستباف و ماشینی بگیرند.

در روز‌های پایانی سال، بازار داغ قالیشویی و تکاپوی و تردد وانت‌هایی با فرش‌های لول در سطح شهر به چشم می‌خورد. وانت‌های مملو از فرش برای ارائه خدمات قالیشویی به سرعت خود را به مقصد می‌رسانند تا بتوانند شستشوی فرش را به موقع انجام دهند. افزایش قیمتی برای قالیشویی نداریم.

فعلا بازار قالیشویی در خواب زمستانی است

حمید محمدی رئیس اتحادیه قالیشویان، درباره وضعیت بازار قالیشویی باتوجه به روز‌های پایانی سال اظهار کرد: با توجه به روز‌های پایانی سال، ما افزایش قیمتی برای قالیشویی ها لحاظ نکرده ایم.

رئیس اتحادیه قالیشویان با اشاره به اینکه هم اکنون در بازار رکود است، تصریح کرد: متاسفانه با شروع کار در روز‌های پایانی سال، قالیشویی‌های غیرمجاز بیش از پیش نمود پیدا کرده و با کیفیت نامناسب اقدام به شست و شو می کنند.

محمدی در ادامه از مردم درخواست کرد که حتما به خود سایت اتحادیه‌ها برای شست و شوی فرش‌ها اقدام کنند چرا که در این بین، هستند قالیشویی‌های غیرمجاز که ممکن است هم به فرش‌های آن‌ها آسیب زده و یا قصد سرقت داشته باشند.

رئیس اتحادیه قالیشویان در ادامه از قیمت فرش‌ها در بازار خبرداد و گفت: فرش ماشینی (متری) ۱۰ هزار تومان، موکت معمولی (متری) ۳ هزار و ۶۰۰ تومان، موکت پزدار (متری) ۴۶۰۰ تومان، فرش دستبافت و معمولی (متری) ۱۷ هزار تومان، فرش دستبافت کرم اعلا (متری) ۲۴ هزار تومان، گل ابریشم (متری) ۴۵ هزار تومان، که البته هر کدام از آنها، ۱۵۰۰ تومان کاور و متری ۵۰۰ تومان حق ایاب و ذهاب دارند.

محمدی با بیان اینکه تعداد واحد‌های غیرمجاز در این صنف در تهران به وفور دیده می‌شود اظهار کرد: این در حالی است که هم اکنون ۳۰۰ تا ۳۵۰ واحد رسمی در تهران مشغول فعالیت اند.

رئیس اتحادیه قالیشویان در پاسخ به این پرسش که وضعیت قالیشویی نسبت به سال گذشته، ۳۰ درصد کاهش کاری داشتیم.

محمدی از مردم خواست که افراد در صورت مشاهده تخلف می‌توانند با شماره تلفن ۶۶۸۸۱۱۴۳ تماس بگیرند.

اسفند ماه فصل درآمدی قالیشویی هاست

یکی از قالیشویان در غرب تهران، در فعالیت قالیشویی های غیرمجاز گفت: باتوجه به روز‌های پایانی سال، جنب و جوش ما بسیار زیاد است، اما متاسفانه تعداد قالیشویی‌های غیرمجاز بسیار زیاد شده که امیدواریم اتحادیه‌ها فکری به حال آن‌ها انجام دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که شما افزایش قیمتی برای قالیشویی‌های خود داشته اید یا خیر؟ تصریح کرد: هم اکنون قیمت‌های ما همانند سال گذشته است و ممکن است درصد کمی افزایش قیمت داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: هر ساله در این ایام تعداد مراجعه به قالیشویی‌ها زیاد است چرا که بر حسب یک رسم دیرینه همه مردم در روز‌های پایانی سال، اقدام به شست و شوی خانه‌های خود می‌کنند.

به گفته وی، امیدواریم که همین جنب و جوش هم در طول سال باشد.

متاسفانه فرش‌ها در روز موعد تحویل نمی‌دهند

یکی از این مشتریان که دل خوشی از قالیشویی‌ها نداشت، در باره دیرکرد در تحویل سفارش ها گفت: متاسفانه دیده شده که بسیاری از قالیشویان، فرش‌ها را در روز موعد، تحویل نمی‌دهند.

وی گفت: زمانی که فرش‌ها را به قالیشویی تحویل می‌دهیم متاسفانه به فرش‌ها آسیب می‌زنند و حتی دیده شده که فرش‌ها را نشسته پس می‌فرستند که البته این موضوع را به گوش رئیس اتحادیه قالیشویی رساندیم و گفتند که برخورد جدی با این نوع قالیشویی‌ها خواهد شد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه هم اکنون فرهنگ سازی در زمینه خدمات قالیشویی در کشور صورت نپذیرفته به همین دلیل، مردم اطمینان لازم را در خصوص تبلیغات گسترده‌ای که در این امر انجام می‌شود را ندارند.

او تاکید کرد: زمانی که افراد برای تمیز کردن فرش‌های خود اقدام می‌کنند حتما به اتحادیه‌های مجوز دار مراجعه کنند چرا که در صورت بروز مشکل اتحادیه‌ها نمی‌توانند پاسخگو باشد.

رسیدگی به واحدهای غیرمجاز بیشتر شود

یکی از دیگر مشتریان که رضایت کاملی در این زمینه داشت، درباره افزایش قارچ گونه واحدهای غیر مجاز شست و شوی فرش، گفت: زمانی که فرش خود را به قالیشویی تحویل می دهم در زمان مقرر فرش را تحویل می گیرم و اگر افزایش قیمتی برای فرش های خود داشته باشند اعتراضی به آنها نخواهم کرد چرا که باتوجه به شرایط فعلی این افزایش طبیعی است.

وی گفت: متاسفانه واحدهای صنفی غیرمجاز در فضای مجازی به وفور دیده می شود که امیدواریم مسئولان رسیدگی بیشتری به این امر داشته باشند.

گفتنی است، با رونق گرفتن شغل‌های خدماتی، امروزه قالیشویی نیز که یک شغل خدماتی محسوب می‌شود رونق زیادی پیدا کرده و ما در خیلی از شهر‌ها مشاهده می‌کنیم که کارخانه قالیشویی راه‌اندازی شده است. عوامل زیادی در رونق گرفتن مشاغل خدماتی نقش دارند. عواملی همچون پیشرفت تکنولوژی، وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه و تغییر شیوه زندگی کردن، همگی در ترویج و توسعه مشاغل خانگی نقش دارند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: