پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۴۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
عجب شیر پرس - معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار کرد: سعی داریم بتوانیم در قانون بودجه محدودیت سنی برای وام ازدواج مدنظر قرار دهیم تا امکان سوء استفاده از وام ازدواج وجود نداشته باشد.
تعیین محدودیت سنی برای «وام ازدواج» در قانون بودجهبه گزارش عجب شیر پرس ایسنا،‌ معصومه ابتکار با بیان اینکه کمیسیون فرعی لوایح دولت نسبت به لایحه کودک همسری نظر مثبتی داده‌، اظهار کرد: با توجه به آمارهایی که از میزان ازدواج کودکان وجود دارد باید هرگونه ممنوعیت ازدواج زیر ۱۳ سال را در قانون تثبیت کنیم و به این مسئله توجه شود که چگونه به کودکان وام ازدواج پرداخت می‌شود؟ چراکه کودکان نمی‌توانند حساب بانکی داشته باشند و از حساب خود برداشت کنند و مشخص نیست که وام واقعا به دست این زوج می‌رسد.

وی ادامه داد: بنابراین سعی داریم بتوانیم در قانون بودجه این موضوع را تعدیل کنیم و محدودیت سنی برای وام ازدواج مدنظر قرار دهیم تا امکان سوء استفاده از وام ازدواج وجود نداشته باشد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: یکی از مشکلات ازدواج کودکان این است که آنها به هیچ یک از امکانات حقوقی از جمله حضور در دادگاه دسترسی ندارند و حتی نمی‌توانند مهریه خود را در دادگاه تقاضا کنند.

پیش از این محمدمهدی تندگویان- معاون امور جوانان اعلامکردکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که در برخی از نقاط کشور که با فقر فرهنگی و اقتصادی روبه‌رو هستیم، از وام ازدواج برای معامله کودکان زیر ۱۵ سال استفاده می‌شود. به نظر می‌رسداگر قصد داریم برای وام ازدواج تمهیداتی بیندیشیم که جوانان بتوانند از پس بازپرداخت آن برآیند باید قواعدی هم در مورد سنینی که می‌توانند این وام را دریافت کنند نیز وضع شود تا چنین آسیب‌هایی نیز به وجود نیاید.

تندگویان همچنین افزود: آمارهایی موجود است که کودکان زیر ۱۵ سال به ویژه دختران زیر این سنین از این وام استفاده کرده‌اند و این آمار نسبت به سال گذشته ۴ برابر شده است. آمارهایی هم به دست آمده که عده‌ای با بیش از ۴۰ تا ۴۵ سال سن نسبت به دریافت این وام اقدام کرده‌اند، به همین دلیل فکر می‌کنم اگر قانونگذار قصد دارد این مبلغ را افزایش دهد باید نسبت به این موضوع هم فکر کند که هم پرداخت وام تسهیل شود و هم برخی قیود سنی در مورد رعایت سن جوانانبرای دریافت وام نیز لحاظ شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: