جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۴۱۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
عجب شیر پرس ـ سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بودجه فرهنگی در سال ۹۹ گفت: تقویت بخش فرهنگ سبب کاهش هزینه‌های کشور برای رفع آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
دولت باز هم غفلت کردبه گزارش عجب شیر پرس به نقل از تسنیم، سیده فاطمه ذوالقدر، با اشاره به اینکه در سال گذشته به دلیل بودجه انقباضی و شرایط سخت اقتصادی، بودجه مطلوبی به حوزه‌های فرهنگی اختصاص نیافت اظهار داشت: در بودجه سال 99 نیز با کاهش 10 تا 15 درصدی بودجه فرهنگی روبه‌رو هستیم و این در شرایطی است که در سال جاری به‌رغم پیگیری‌های بسیار تاکنون تنها نیمی از بودجه فرهنگی تخصیص یافته را سازمان برنامه و بودجه پرداخت کرده است.

وی بیان کرد: متأسفانه در برنامه‌ریزی‌ها هرگاه هدف صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌هاست از موضوع فرهنگ و هنر که یکی از زیرساخت‌‌های لازم و ضروری کشور و جامعه است غفلت می‌شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ زیرساخت‌های جامعه را مستحکم می‌کند افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ سبب می‌شود نتایج مثبتی را به صورت ملموس شاهد باشیم و همچنین تقویت بخش فرهنگ نیز منجر به کاهش هزینه کشور برای رفع آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

ذوالقدر سپس با بیان اینکه فرهنگ به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر ارتقای اقتصاد کشور تأثیرگذار است تصریح کرد: تدوین سیاست‌های کارآمد، ایجاد فضای گفت‌وگو، بهبود فضای کسب‌ و کار فرهنگی، مداخله اصولی دولت و واگذاری به بخش خصوصی، قاعده‌مند شدن حمایت‌های کارشناسی‌ شده، ایجاد نهاد متولی و به‌کارگیری مدیران کارآمد از مواردی است که در حوزه فرهنگ باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به ضرورت تقویت فرهنگ در شرایط فعلی کشور گفت: شریان‌سازی سالم اقتصادی در روند این فعالیت و شکل‌گیری بازار، بهره‌گیری از ظرفیت‌های متنوع داخلی، شبکه‌سازی سالم تولید و توزیع، راه‌اندازی کسب‌ و کارهای کوچک، تقویت و شکل‌گیری بازار صنایع دستی، تقویت و گسترش گردشگری و در واقع گسترش صنایع نرم وخلاق و نظارت کارآمد‌ از جمله اقداماتی است که باید در شرایط حاضر برای تقویت حوزه فرهنگ بر آن تمرکز کنیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: