شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
در گفت و گو با شهردار شهر جوان قلعه مطرح شد:
عجب شیر پرس - آقای مهندس رضا شریفی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی تکنولوژی معماری از دانشگاه آزاد عجب شیر که از آبان ماه سال 92 تا بهمن ماه همان سال به عنوان دهیار خدمات ارزنده ای نموده و پس از تبدیل شدن جوان قلعه از روستا به شهر از بهمن ماه سال 92 طی دو دوره متوالی تا کنون به عنوان شهردار شهر جوان قلعه مشغول فعالیت و ارائه خدمات ارزشمند می باشند، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح مسائل، مشکلات و بیان دید گاه های خود در رابطه با مسائل فرهنگی، شهری و شهر سازی جوان قلعه پرداخته که ماحصل این گفتگو به خوانندگان محترم روزنامه عجب شیر تقدیم می گردد:
اقدامات ساخت کلینیک و درمانگاه منطقه جوان قلعه تا چه مرحله ای پیشرفت کرده است؟
بعد از اهداء زمین به متراژ  2000متر مربع توسط خیّر محترم جناب آقای الهوردی ناصری، شهرداری اقدام به آماده سازی زمین مذکور کرده و در مراسمی با حضور امام جمعه محترم، فرماندار وقت و نماینده شهرستان مراغه، عجب شیر، سایر مسئولین شهر و شهرستان زمین مذکور را جهت احداث درمانگاه کلنگ زنی نمودند، ولی با توجه به عدم پیگیری های اداره محترم بهداشت شهرستان و با ارائه این دلیل که در شهرستان عجب شیر چندین درمانگاه شبانه روزی وجود دارد و با توجه به فاصله کم این شهر با شهرستان امکان احداث درمانگاه در شهر جوان قلعه وجود ندارد. ملک مربوطه توسط شبکه محترم بهداشت شهرستان به مالک عودت داده شد. ولی در حال حاضر مجموعه اعضای محترم شورای اسلامی با جدیت پیگیر این مسئله می باشند.

آیا خانه تاریخی اربابی جوان قلعه به موزه مردم شناسی تبدیل شده و در چه مرحله ای است؟
درخصوص تبدیل خانه باستانی این شهر به موزه مردم شناسی و همچنین تبدیل این مجموعه قدیمی به خانه بوم گردی و هتل رستوران، شهرداری حاضر به عقد قرار داد با سرمایه گذار در این زمینه می باشد و اشخاص علاقه مند که واجد شرایط می باشند می توانند از محل بازدید نموده و طرح ها و پیشنهادات خود را،ارائه نمایند.

با توجه به شرایط خاص تاریخی شهر جوان قلعه چه اقداماتی جهت جذب توریسم و گردشگر انجام پذیرفته است؟
 با توجه به اینکه این شهر به نوعی دروازه ورود به منطقه گردشگری قلعه چای می باشد، در حال حاضر شهرداری جوان قلعه جهت جذب توریست اقدام به احداث آبشار مصنوعی به ارتفاع 30 متر نموده است، که این آبشار در معرض دید گردشگران این مسیر واقع شده است، باز سازی و مرمت خانه باستانی، مسیر گشایی ورودی شهر،ایجاد راه دسترسی به کتیبه تاریخی این شهر، احداث ایستگاه استقرار اورژانس 115،احداث ساختمان آتش نشانی و خرید یک دستگاه ماشین آتش نشانی، تملک جایگاه احداث مجتمع خدمات رفاهی و تشویق اهالی جهت ارائه محصولات کشاورزی در قالب بازارچه ی سنتی، همچنین این شهرداری در جهت جذب توریست و گسترش صنعت گردشگری طرح احداث مجموعه تفرجگاه و پارک مسافر را در برنامه کاری خود دارد.

آیا اقدامی جهت ثبت ملی و جهانی کتیبه میخی و صخره ای شهر جوان قلعه انجام پذیرفته،لطفا توضیح دهید؟
این کتیبه باستانی در تاریخ 14/05/1382 به شماره 9477 در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است.

اقدامات انجام شده و پروژه های در دست اقدام مصوب شهرداری جوان قلعه تا کنون چه بوده است؟
شهرداری جوان قلعه که از تاریخ 19/11/1392 از روستا به شهر تبدیل شد به لطف پرودگار و مساعدت های چشمگیر اهالی و با کمک همکاران و شورای محترم اسلامی دورهای 4 و 5 و توجه ویژه ی مدیر کل محترم امور شهری و شوراهای استان جناب آقای مهندس علیخانی توانستیم پروژه های ذیل را در این مدت انجام دهیم:احداث میدان امام حسین(ع)-احداث کتابخانه عمومی–احداث پارک کودک-احداث آبشار مصنوعی-احداث ساختمان آتش نشانی-احداث فازاول و دوم بلوار شهید باکری-جدول گذاری خیابان اصلی و کوچه های محله خان باغی-زیبا سازی شهر-مرمت خانه باستانی-تکمیل زمین احداث مجتمع خدمات رفاهی و بازار چه سنتی به متراژ 12568 متر مربع- زیبا سازی شهری پیاده روهای سطح شهر-آسفالت کاری معابر و خیابانهای سطح شهر-خرید ماشین آلات عمرانی، خدماتی وآتش نشانی می باشد.

معضلات شهری جوان قلعه به عنوان شهردار این منطقه چیست و چه اقداماتی در جهت بهبود وضع موجود اندیشیده اید؟
 همان طوری که مستحضر هستید شهرهای تازه تاسیس نسبت به دیگر شهرها با قدمت بالا از همه لحاظ با مشکلاتی روبرو هستند. چه از لحاظ عمرانی و چه از لحاظ خدماتی.در ابتدا مسائل و مشکلاتی برای این شهرداری وجود داشت ولی با توجه به اینکه اهالی در تعامل بسیار خوبی با مجموعه اعضای شورای اسلامی و شهردار می باشند، مشکلی از نظر همکاری و همیاری اهالی محترم نداریم.

ویژگی های منحصر به فرد منطقه باستانی جوان قلعه چیست؟ و چه راهکاری ارائه می کنید که این ویژگی برجسته و باعث رفاه مردم این شهر و در منطقه ممتاز گردد؟
با توجه به قرار گیری این بخش از شهرستان در کریدور و ورودی بخش  گردشگری قلعه چای و با توجه به قدمت  تاریخی این شهر، وجود سنگ نوشته باستانی اورارتویی که قدمت آن به آرگیشتی اول پسر منوآ (753- 785 ق م ) باز می گرد،و همچنین وجود خانه باستانی شهر جوان قلعه که قدمت آن به 100 سال قبل  باز می گردد، که این مجموعه نیز به شماره 14498 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.همچنین با توجه به وجود باغات میوه و درختان گردو، بادام های اصلاح نژاد شده و محصولات دامی، مجموعه ای از خدمات را جهت حضور گردشگر و توریست در این منطقه فراهم آورده است. شهرداری جهت رفاه حال بازدید کنندگان و نیز سهولت دسترسی به این آثار در آینده ای نزدیک اقدام به احداث مسیر دستیابی به مجموعه خانه باستانی و سنگ نوشته خواهد کرد، همچنین جهت استقرار مسافرین محترم اقدام به طراحی سایت تفرجگاه در ورودی شهر خواهد نمود.

 با وجود مشغله کاری از اینکه وقت ارزشمند خود را در اختیار روزنامه عجب شیر قرار دادید سپاسگذاریم اگر صحبت خاصی به نظرتان می رسد که از ذهن ما دور مانده بفرمائید؟
بنده از طرف اعضای محترم شورای اسلامی و پرسنل زحمتکش این مجموعه در انعکاس اخبار این شهر از جنابعالی و مجموعه پرتلاش روزنامه عجب شیر نهایت تقدیر، تشکر و امتنان را دارم و از طریق رسانه شما از عموم همشهریان ساکن در شهر تبریز و دیگر نقاط استان، همچنین از عموم آذربایجانی ها دعوت می کنیم که حتما به شهر جوان قلعه و منطقه گردشگری قلعه چای تشریف آورده و ما را سر افراز فرمایند، قطعا خاطره ای خوش و لحظات به یاد ماندنی را در کنار آثار تاریخی و طبیعت زیبای این خطه از آذرباجان را تجربه خواهند کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: