شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۳۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
در گفت و گوی اختصاصی با سید وحید هاشمی متخصص روان شناسی مطرح شد:
عجب شیر پرس - آقای سید وحید هاشمی دانشجوی دکترای روان شناسی از دانشگاه تهران دارای مدرک کارشناسی جامعه شناسی و فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی، در کنار تحصیلات آکادمیک، تحصیلات تکمیلی خود را در حوزه برنامه ریزی عصبی - کلامی ادامه داده که این امر سبب دریافت بالاترین سطح مدرک این حوزه یعنی مستری NLP از کشور آلمان گردید . در کنار مدارک خارجی مدرک بین المللی مربیگری آموزشی در حوزه روانشناسی و مشاوره سازمان فنی و حرفه ای، کارآفرینی و تجارت الکترونیک و نورومارکتینگ از دیگر مدارک مهارتی ایشان می باشد. مقالات و پژوهش های متعددی در حوزه روانشناسی به ویژه وسواس فکری و عملی داشته و مخترع روش نوین رفع بیماری وسواس، ترک سیگار، ترک عادات بد و ... می باشند که این روش برای اولین بار در کشور توسط ایشان در حال اجرا می باشد .همچنین ایشان برگزار کننده بیش از 200 همایش و سمینار در زمینه موفقیت می باشند وسوابق کاری ایشان: عضو انجمن روانشناسی، مشاور و روانشناس پایگاه خبری تحلیلی پویش ، مشاور ارشد مجمع نمایندگان کارگران در حوزه کار و عضو خانه روابط عمومی آذربایجان شرقی می باشند،که در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح مسائل مهم روان شناختی جامعه پرداخته است که مشروح آن ذیلا از نظر گرامی خوانندگان روزنامه عجب شیر می گذرد:
خیلی از بیماری‌های روانی جامعه تصویرسازی ذهنی استهدفتان از کار کردن با انسان هایی که  مشکل روانی دارند چیست و چه توصیه ای برایشان می کنید ؟
خدمت به انسان ها و ارائه راه حل مناسب برای یاری کردن آن ها در حل مسائل فردی و اجتماعی یکی از آرزوهای من به شمار می رود ، خدمت رسانی به بیماران به ویژه بیماران روانی حس خوب و شادمانی را در وجودم افزایش می دهد به گونه ای که هرچه به سمت موفقیت و حل مسائل پیش می رویم انرژی بنده بیشتر و بیشتر می شود . من حال خوب و انسانیت را در گرو خدمت به این بیماران می دانم . توصیه من به بیماران و یا بهتر است از کلمه دوستان که مناسبتر است استفاده کنم این است که در هنگام بروز مسائل از آن ها مشکل نسازند و به دید یک مسأله به آن بنگرند .و به خود بگویند : شاید من، توانایی حل این مسئله را ندارم.  این موضوع سبب می شود که به جای ایجاد تنش های روحی و روانی با مراجعه به روانشناس فرمول صحیح حل مسأله را دریافت و اجرا کنند که این امر سبب دوری شان از بیماری روانی می شود . البته در برخی موارد هم وراثت نقش عمده ای دارد که باز به این افراد  توصیه می شود قبل از مراجعه به روان پزشک حتما به یک روانشناس مراجعه کنند .

نگاهتان به مراجعه کنندگانی که به مطب شما رجوع  می کنند چگونه است ؟ (بیمارگونه است یا به چشم کسی که مشکلش را برای شما بازگو می کند )
از دیدگاه من مشکل وجود ندارد هر آنچه که هست مسأله است . ذهن انسان از هر کلمه برای ما تصویرسازی می کند وقتی می گوییم مشکل ذهن ما تصویری از موضوعات حل نشدنی که دارای بن بست هستند را برای ما ایجاد می کند، اما وقتی می گوییم مسأله ذهن ما تصویری از موضوعاتی که فرمولی هایی برای حل شدن آن ها وجود دارند را برای ما ایجاد می کند . من به مراجعه کنندگانی که جهت مشاوره و درمان به من رجوع می کنند به عنوان افرادی که دارای مشکل هستند نگاه نمی کنم بلکه به عنوان افرادی که دارای مسأله هستند با آنها وارد صحبت و گفتگو می شوم و همیشه ازآنها می خواهم تا موضوع را برای من بازگو کنند تا بتوانم با توجه به مسأله ای که با آن درگیر هستند راه حلی مناسبی را ارائه دهم .

راز موفقیت یک روانشناس را در چه چیزی می دانید ؟
برقراری ارتباط دوسویه متناسب با روحیه بیمار بدون اینکه صدمه ی روحی و عاطفی به بیمار وارد شود  ، یک روانشناس باید بتواند با بیمار خود ارتباط کلامی ، روحی و عاطفی برقرارنماید (بتواند خودش را در کالبد بیمار و شرایط او قرار دهد) و اعتماد واطمینان کافی به بیمار بدهد تا بتواند موضوع اصلی را سنجش و مورد ارزیابی قرار دهد و از بعدهای متفاوت مسأله را مورد کاوش و بررسی قرار داده و راه حل مناسب را جهت حل آن به بیمار ارائه دهد .

سه ویژگی علمی که شما را موفق و شاخص می کند چیست ؟
کسب دانش های روز جهان در مورد بیماری ها و راه درمان آن ها :  یک روانشناس باید هر روز درحال کسب علم های جدید برای پیشبرد کارش باشد تا بتواند مسائل مختلف را بررسی کند .
یک روانشناس باید جامعه شناس خوبی باشد تا بتواند شرایط مراجعه کننده اش را کاملا درک کند : فرمولی که برای حل مسأله به بیمار ارائه داده می شود باید متناسب با جامعه ای که فرد در آن زندگی می کند تدوین شده باشد تا قابلیت اجرائی برای بیمار داشته باشد .
برقراری ارتباط با بیمار : یک روانشناس باید ارتباط کلامی ، روحی و عاطفی متناسب با مسأله بیمار با او برقرار کند تا در مرحله اول اعتماد و اطمینان بیمار برای همکاری بیشتر و کاربردی تر جلب شود تا در مرحله دوم بتواند با ریشه یابی مسأله مورد نظر از ابعاد مختلف فرمول مناسب برای حل آن را ارائه دهد .

خودتان را در یک سطر چگونه توصیف می کنید؟
همیشه در لابه لای سخنانم بارها و بارها اعلام کرده ام، پزشک بودن یا متخصص بودن ملاک انسان بودن نیست، درک مردم و برقراری ارتباط با آن ها و توجه به معنویات مهمترین اصل اجتماعی بودن و مردمی بودن است ، بارها اتفاق افتاده که مراجعه کنندگانی داشته ام که قادر به ارائه هزینه مشاوره و درمان نبوده اند  اما این امر باعث عدم ارائه خدمات من به آن ها نشده است و خداوند را شاکرم که همیشه یاری رسان من برای رسیدن به هدفم در راستای کمک به انسان ها بوده است .

با توجه به مزایای مشاوره به نظرشما چرا اکثر مردم ازآن استفاده بهینه نمی کنند؟
آگاه نبودن مردم با بحث مشاوره باعث جلوگیری از مراجعه آنها به روانشناس می شود ، اطلاعات غلط و تحریف معنا و مفهوم روانشناسی با عنوان اینکه هر انسانی که به روانشناس مراجعه کند بیمار روانی است نیز یکی از عوامل دیگر برای عدم رجوع به یک روانشناس محسوب می شود . عدم توانایی برخی از همکاران در ارائه فرمول مناسب برای حل مسأله و نداشتن توانایی در برقراری ارتباط با بیمار و متاسفانه مادی گرایی برخی از مشاوران هم از عوامل اصلی برای جدایی روانشناسان با جامعه هدف و ترس از مراجعه به مشاور محسوب می شود ، زمانیکه بیمار راه حل مناسبی را از روانشناس دریافت نمی کند و در برخی موارد راه حل ارائه شده هم خود مسأله ای دیگر را به وجود می آورد ، نتیجه مشاوره منفی و باعث نا امیدی بیمار از ادامه سیر درمان می شود .

درمشاوره چه اتفاقی می افتد وبه حل چه مشکلاتی کمک می کند ؟
یک روانشناس با مشاوره و استفاده از ابزارهای روانشناسی عوامل ایجاد کننده مسائل بیماری زا از جمله استرس ها، فوبی ها ، وسواس ، ارتباطات و ... را شناسایی و طی فرایند مشاوره با استفاده از تکنیک های استاندارد روانشناسی به ارائه راهکار برای حل مسأله می پردازد .

چه عواملی را دربرهم خوردن تعادل روانی انسان موثر می دانید ؟
عوامل اجتماعی، اقتصادی ، خانوادگی ، عاطفی و ژنتیک مهمترین عوامل مخاطره آمیز در حفظ تعادل روانی یک انسان محسوب می شوند .

چه کشورهایی در زمینه سلامت روان فعالیت موثر دارند وجایگاه کشور ما درکجاست ؟
کشورهای توسعه یافته از قبیل آلمان, آمریکا, دانمارک، ترکیه و ... در زمینه سلامت روان فعالیت گسترده ای دارند  و کشور عزیزمان ایران نیز جایگاه خوبی در زمینه سلامت روان در سالهای اخیر به خود اختصاص داده است . الزام جوانان به مشاوره قبل از ازدواج توسط قوه قضائیه، مشاوره تحصیلی، برگزاری همایش ها و سمینارهای تخصصی و آموزشی، برگزاری کارگاه های کسب مهارت برای والدین و فرزندان و ... تعدادی از این قبیل فعالیت ها در طول سالهای اخیر در حوزه مشاوره و روانشناسی محسوب می شوند .  

چه عواملی باعث شادابی مردم یک کشورمی شود بفرمایید؟
عوامل زیادی برای شادابی جامعه وجود دارد . استفاده از رنگهای روشن و شادی بخش در پوشش و محیط زندگی و کار باعث ایجاد شادابی و اعتماد به نفس در افراد و در نهایت جامعه می شود . همچنین استفاده از کلمات مثبت در جملات و پرهیز از کلمات منفی باعث کاهش تنش های اجتماعی و در نهایت شادی و ارتباط صحیح در جامعه می شود . شرکت در دورهمی های مثبت خانوادگی و اجتماعی هم یکی از عوامل اصلی شادابی جامعه به حساب می آید  .

نقش تلقین را در درمان بیماری چقدر موثر می دانید وآیا شما از تلقین جهت درمان بیماری استفاده می کنید؟
یکی از ابزارهای درمان بیماری توسط روانشناس استفاده از تلقین های مثبت در جلسات مشاوره است به گونه ای که این کلمات تلقینی در لابه لای جملات یک روانشناس و یا به صورت هیپنوتیزم صورت می پذیرد .
من معتقدم انسان ها روزانه در معرض تلقین های گوناگون قرار می گیرند ، رسانه ها یکی از ابزارهای قدرتمند تلقین به افراد جامعه محسوب می شوند به گونه ای که ذهن خودآگاه را درگیر خود می کنند و کلمات تلقینی را در قالب تصویر ، صوت و کلمات وارد ناخودآگاه انسان ها می کنند مثل زمانی که در حال تماشای یک فیلم پای رسانه تلویزیون می نشینید و در طول فیلم زیرنویس زرد رنگی در زیر تصویر به عنوان تبلیغات یا خبر نمایش داده می شود و شما در ظاهر فیلم را تماشا می کنید ولی واقعیت این است که این کلمات زیرنویسی به صورت ناخودآگاه توسط ذهن شما ثبت و ذخیره می شود و این امر باعث ایجاد حال خوب یا بد بعد از تماشای یک فیلم در مخاطب می شود پس تلقین می تواند باعث بروز بیماری یا پیشگیری و درمان آن شود .
من هم به عنوان یک روانشناس در مواقع ضروری از تلقین کلمات مثبت و تاثیرگذار در لابه لای جملاتم در مشاوره استفاده می کنم .

خودباوری چقدردردرمان بیماری موثر می باشد؟
باورها یکی از مهمترین علل موفقیت یا عدم موفقیت انسان ها محسوب می شوند ، اگر بخواهیم باور را در یک جمله تعریف کنیم ، باور یعنی داشتن ایمان قلبی.
عدم خودباوری یعنی نداشتن اعتماد به نفس کافی و ضعف تصمیم گیری و ناتوانی در حل مساله .
 اولین قدم برای رسیدن به موفقیت و داشتن حال خوب وجود باورهای قلبی در انسان ها و خودباوری است . هر چه شناخت انسان ها نسبت به مهارت های فردی و درونیشان بیشتر شود خودباوریشان نیز افزایش پیدا می کند و این امر باعث ایجاد اعتماد به نفس بیشتر و توانمندی حل مساله و قدرت تصمیم گیری در انتخاب و ایجاد شرایط مثبت می شود .

ضرورت مشاوره در تحصیل چیست وچه توصیه ای به جوانان در این زمینه دارید؟
تحصیل و کسب دانش برای بالا بردن آگاهی مهمترین اصل پیشرفت و موفقیت در تمامی مراحل زندگی فردی و اجتماعی به شمار می رود و در این راستا اگر مسیر کسب علم به درستی انتخاب نشده باشد می تواند باعث مطالعه بیشتر و آگاهی کمتر شود پس برای کسب دانش صحیح نیاز به انتخاب مسیر درست و هدف گذاری مناسب حس می شود که این امر توسط مشاوره تحصیلی توسط متخصصان امکان پذیر می باشد . توصیه من به جوانان مخصوصا افرادی که در حال انتخاب رشته یا مهارت هستند مراجعه به مشاوران تحصیلی و متخصصان این حوزه می باشد چون آنها می توانند با توجه به علایق و جامعه و اطلاعات هر فرد آنها را در مسیر درست و هدف گذاری مناسب برای کسب علم صحیح و آگاهی بیشتر قرار دهند .
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: