جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
عجب شیر پرس - با توجه به گرم شدن هوا و افزایش فعالیت کنه‌های ناقل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه - کنگو، مدیرکل دامپزشکی استان اقدامات این اداره کل و هشدارهای مراقبتی لازم در این خصوص را تشریح کرد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل ازایسنا، امیرحسین بهداد اظهار کرد: با توجه به افزایش دما  کنه‌های هیالوما که ناقل بیماری تب خونريزي دهنده کريمه کنگوCCHF هستند، تکثیر می شود. در ايران نیز مواردی از این بیماری مورد شناسائي قرار گرفته و تاکنون در سایر استان‌های كشور موارد قطعي انساني این بیماری کشنده گزارش شده است، ولی خوشبختانه با تمهیداتی که اداره کل دامپزشکی استان انجام داده در سطح آذربایجان شرقی تاکنون هیچ موردی از این بیماری گزارش نشده است. 

وی با بیان این‌که ميزان ابتلا در افراد در معرض خطر مانند قصابان، دامداران و كارگران كشتارگاه‌ها و افرادی که بیشترین تماس را با دام ها دارند، بیشتر است، بیان کرد: اين بيماری يکي از بيماري‌های خطرناک و با درصد کشندگی بالا در انسان است که علاوه بر انتقال مستقيم از انسان به انسان و یا توسط گزش کنه‌های حامل این ويروس و یا مصرف گوشت های دام بیمار که عامل اين بيماري در آن وجود داشته باشد، قابل انتقال به انسان و دام است.

 وی خاطرنشان کرد: این بيماري در دام ها هيچ‌گونه علائم مشخصي ندارد و خطر انتقال بيماري در انسان با ذبح حيوان آلوده  وهمچنين تماس با خون و بافت‌های دام مبتلا به این بیماری به ویژه در مرحله خونريزي، يا انجام هرگونه اعمالي که منجر به تماس انسان با خون، بزاق و ترشحات بافتی آن‌ها شود، باعث انتقال بيماري مي‌شود.

 مدیر کل دامپزشکی استان گفت: مقاومت ویروس اين بيماري در برابر حرارت کم است و در دماي ۵۶ درجه سلسيوس به مدت ۳۰ دقيقه از بين مي‌رود؛ بنابراين پختن گوشت يا پاستوريزه کردن شيرخام، باعث از بين رفتن ويروس می‌شود، همچنین اين ويروس به محيط‌هاي اسيدي حساس بوده و سريع از بين مي‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به تمهیدات صورت گرفته توسط اداره کل دامپزشکی استان، تمامی کشتارگاه‌هاي دام مجهز به سیستم پیش سرد شده اند و قبل از عرضه هر گونه گوشت، لاشه های استحصالی به مدت حداقل  ۲۴ ساعت در دماي صفر تا چهار درجه سانتي گراد در سیستم پیش سرد کشتارگاه های استان نگهداري مي‌شود، لذا تمامی گوشت هایی که تحت نظر دامپزشکی در کشتارگاه‌ها ذبح می شوند و ممهور به مهر دامپزشکی هستند، کاملا سالم و عاری از هر گونه عامل بیماری زا هستند.

 وی به روستائیان و دامداران توصیه کرد ضمن رعایت دقیق توصیه‌های بهداشتی و پیشگیرانه دامپزشکی، سمپاشي منازل و جایگاه‌های نگهداری دام خود را جهت حذف ناقلين بيماري (کنه‌هاي آلوده) جدی بگیرند و حتما نسبت به سمپاشی اقدام کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: