پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی:
عجب شیر ما - مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی گفت: معتقدم دوره‌های آموزشی فنی و حرفه ای علاوه بر جذابیت باید از انعطاف لازم در زمان، مکان، جنسیت و سایر مباحث نیز برخوردار باشد.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایسنا، یعقوب نماینده در نشست هم اندیشی "پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان "، ضمن قدردانی از حضور نمایندگان تشکل‌های حوزه صنعت در این نشست در خصوص اهمیت بحث آموزش دوگانه شغلی، گفت: نظام آموزش دوگانه شغلی (دوآل) آلمان یک نظام منسجم و از فرهنگ جالب مردم آلمان است.

 وی، افزود: سازمان آموزش  فنی و حرفه ای به عنوان یک نهاد آموزشی- مهارتی از امکانات بسیار خوبی برخوردار است، امکانات کارگاه‌های ما نیز کم از کارگاه‌های آلمان نیست، ما به دنبال  همکاری تشکل‌ها از جمله اتاق بازرگانی  هستیم.

وی با بیان این‌که اتاق‌های بازرگانی در آلمان نقش بسیار پر رنگی دارند و انجمن‌های صنفی نیازهای آموزشی خود را به اتاق بازرگانی اعلام می‌کنند، افزود: بر اساس نیازسنجی‌های آموزشی صورت گرفته، آموزش کارآموزان و کارگران مورد نیاز صنعت تامین می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی به برگزاری آزمون‌های میان دوره و پایان دوره آموزش دوگانه شغلی توسط اتاق بازرگانی در آلمان که مستقل از مربیان دوره‌هاست اشاره کرد و افزود: در این نوع نظام آموزشی کارآموزان و مهارت آموزانی که در آزمون‌ها نمرات بالایی کسب می‌کنند، مورد تشویق اتاق بازرگانی قرار گرفته و به عنوان کارآموزان برتر امکان ارتقاء مهارت را تا مرحله استادکاری خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: در کشور آلمان تمامی شرکت ها و صنایع، ملزم به عضویت در اتاق بازرگانی هستند و باید با این اتاق، همکاری داشته باشند.

نماینده ادامه داد: اگر بتوانیم در ایران چنین ساختار و فرهنگی را ایجاد کنیم، سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان محلی که می خواهد مهارت در آن ارتقاء پیدا کند و خروجی محور و موثر باشد باعث کاهش بیکاری در جامعه خواهد شد.

وی با بیان این‌که فلسفه اصلی تاسیس سازمان آموزش فنی و حرفه ارائه مهارت برای کارگران صنایع بود، گفت: متاسفانه در حال حاضر شرکاء اجتماعی، اتاق‌های تعاونی و صنعت و انجمن‌ها از هم فاصله گرفته‌اند.

وی با بیان این‌که اتاق بازرگانی تبریز، از جمله پیشرفته‌ترین اتاق‌های بازرگانی در کشور است، گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی یک مجموعه آموزشی در کنار اتاق بازرگانی و بنگاه‌های اقتصادی در راستای رونق بخشی اقتصادی استان و کشور خواهد بود.

الکساندر اشلیشتا، متخصص و مدرس مکانیک صنعتی بنیاد sbh در این نشست ضمن بازدیدی که از مراکز آموزش فنی و حرفه ای و کارگاه‌های آموزشی مراکز داشت، گفت: در این کارگاه‌های آموزشی، به لحاظ محتوا و تجهیزات کمبودی نسبت به آموزش‌های آلمان دیده نمی شود.

وی ادامه داد: شاید برخی از تجهیزات قدیمی باشند اما برای ارائه آموزش‌های اولیه و تئوری کافی هستند.
 
الکساندر اشلیشتا، بیان کرد: وظیفه سازمان آموزش فنی و حرفه ای در هر کشوری ارائه آموزش‌های تخصصی نیست، بلکه  خود شرکت‌ها برای پوشش آموزش‌های عملی و تخصصی، باید هزینه کنند.

مدرس مکانیک صنعتی بنیاد sbh وی افزود: در کشور آلمان، بیش از 50 درصد جوانان آموزش‌های شغلی را به تحصیلات دانشگاهی ترجیح می‌دهند در صورتی که در بازدید های ما از بخش‌های مختلف اداره کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی اکثر کارآموزان فارغ التحصیل، دانشگاهیان بودند.

علیرضا مقیّدی، مدیر پروژه همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان نیز در این نشست به نقش پررنگ اتاق‌های بازرگانی در ارائه آموزش های شغلی دوگانه اشاره کرد و گفت: در آلمان بنگاه‌های اقتصادی نیازهای شغلی خود را مستقیما به اتاق بازرگانی استان اعلام می‌کنند و سپس نیازهای شغلی از طریق بانک اطلاعاتی اتاق به سازمان آموزش فنی و حرفه ای منتقل می‌شود.

گفتنی است؛ نشست هم اندیشی "پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان " در راستای تفاهم نامه منعقده، با حضور یعقوب نماینده، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی و جمعی از کارشناسان آموزش فنی و حرفه ای استان، ابراهیمی، مدیرعامل شرکت تراکتورسازی تبریز و نایب رئیس اتاق تبریز، علیرضا مقیّدی، مدیر پروژه همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان و جمعی از نمایندگان انجمن ها و شرکت های استان در محل سالن جلسه اتاق بازرگانی آذربایجان شرقی برگزار شد.

 بر اساس تفاهم نامه بین اتاق بازرگانی ایران و سازمان آموزش فنی  و حرفه ای کشور در اسفند 97 مقرر شده  شورایی با حضور نمایندگان دو ارگان تشکیل شود که نمایندگان انجمن ها و شرکت‌ها نیز در جلسات این شورا شرکت کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: