سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۳۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
عجب شیر ما - مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:وضعیت دریاچه ارومیه درحال حاضر در تراز ۴۹/۱۲۷۱ قراردارد که نسبت به سال گذشته در همین زمان و روزانه درحال افزایش است.
 به گزارش عجب شیر ما به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: وضعیت دریاچه ارومیه الان در تراز ۴۹/۱۲۷۱ قراردارد که در مجموع ما نسبت به شروع سال آبی بالای ۲/۱ دهم متر افزایش داریم که نسبت به سال گذشته در همین زمان و روزانه درحال افزایش است.

وی افزود: تبخیر آب دریاچه ارمیه بالای ۸۵ سانتی متردرسال است که می‌توانیم انتظار داشته باشیم این بارش‌ها کمک بی شماری کرده به اینکه اب به صورت سیلابی وارد دریاچه بشود.

وی گفت:با توجه به لایروبی‌هایی که توسط دستگاه‌های اجرایی انجام شده و رهاسازی‌هایی که توسط مدیران سد‌ها درزمان مناسب و با پیگیری‌های ستاداحیای دریاچه ارومیه اتفاق افتاده این سیلاب‌ها به جای اینکه در دشت‌ها پخش بشوند یا پشت سد‌ها بمانند در زمان و شکل مناسب وارد دریاچه شده اند.

تجریشی گفت: وقتی آب سیلاب ها و لایروبی ها وارد دریاچه می شوند می‌توانند از کف دریاچه نمک‌ها رو حل کرده و عمق به دریاچه بدهند .

وی افزود: مطمئنا در تابستان انتظار می رود که سطح دریاچه باز دو مرتبه کاهش پیدا کنه که این مورد طبیعی است اگر بتوانیم ارتفاع آب دریاچه روبالا  ببریم با ورود اب‌های جدید‌تر ماندگاری آب را می توانیم بیشتر کنیم.

وی افزود: امسال نزدیک ۲.۷ دهم میلیارد متر مکعب اب به داخل دریاچه ارومیه وارد شده که در خیلی از سال‌های پیش ما بارش‌هایی رو داشتیم، ولی چون لایروبی روانجام نداده بودیم، رهاسازی‌ها نشده بود  این بارش‌ها هیچوقت تبدیل به اب به داخل دریاچه نمی‌شد.

تجریشی گفت: الحمدالله این لایروبی‌ها الان باعث شده که هم اکنون بارش بیش از نرمال باشد  یعنی حدود ۵۰ یا ۶۰ درصد ، ولی بیشترین نقش رو لایروبی‌ها و رهاسازی‌های آب‌ها از سد‌ها داشته اند که اگر ما بتوانیم انشالله کمک کنیم درسال‌های اینده این سیلاب‌ها در زمان مناسب به دریاچه ارومیه برسند و اب‌های جدید و اقدامات جدید انجام شود مطمئنا دریاچه ارومیه از تثبیت خارج خواهد شد و فرایند احیای خودش را از سر می‌گیرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: