جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
مدیرعامل خانه مطبوعات کشور:
عجب شیر ما - مدیرعامل خانه مطبوعات کشور گفت: یقین دارم که کاغذ را با ارز ۴۲۰۰تومانی وارد کردند و آزاد فروختند اما چرا نظارت و دقتی نشده است، ارشاد و بانک مرکزی مسئولیت این حوزه را به گردن هم می‌اندازند
به گزارش عجب شیر ما به نقل از تسنیم، مصطفی کواکبیان در اختتامیه چهارمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری آذربایجان شرقی که در تالار خاقانی تبریز برگزار شد، خانه  مطبوعات را دموکراتیک‌ترین تشکل رسانه‌ای کشور دانست و اظهار داشت: اکنون 5 هزار و 500 عضو خانه مطبوعات کشور هستند که حدود 200 هیئت‌مدیره استانی انتخاب شده و آنها هم 7 نفر را انتخاب و به‌عنوان هیئت‌مدیره کشوری معرفی کردند.

وی افزود: بنده سیاسی هستم ولی در خانه مطبوعات اصلاً بحث سیاسی نیست چراکه این خانه جامعیت دارد و همه رسانه‌های مختلف نماینده دارند، هم ایرنا و هم تسنیم، فارس، مردم‌سالاری و... همه نماینده دارند.

مدیرعامل خانه مطبوعات کشور، بیمه خبرنگاران و تأمین امنیت شغلی خبرنگاران را مورد اشاره قرار داد و گفت: با همکاران مجلس تلاش کردیم تا یارانه 232 میلیارد تومانی لایحه دولت در بودجه نشر و مطبوعات را به 285 میلیارد برسانیم که رقم کمی نیست اما علی‌رغم این، با توجه به افزایش قیمت در لیتوگرافی و کاغذ و... اگر همه اینها هم پرداخت شود، مطبوعات وضع بدی دارند.

نماینده مجلس با تأکید بر اینکه "سعی می‌کنیم یارانه کتاب و مطبوعات هم تفکیک شود"، اضافه کرد: سال پیش در همین موقع کاغذ مطبوعات را نهایتاً 3 هزار تومان می‌خریدیم اما الآن بین 14 تا 15 هزار تومان هم پیدا نمی‌شود که مطبوعات باید آهسته بمیرند. وضعیت نشریات محلی وخیم‌تر است و وضعیت مطبوعات ملی هم نامطلوب است.

وی خواستار تحقیق و تفحص از نحوه واردات و توزیع کاغذ با ارز دولتی شد تا مشخص شود که چگونه وارد و عرضه شده است و ادامه داد: یقین دارم که کاغذ را با ارز 4200تومانی وارد کردند و آزاد فروختند اما چرا نظارت و دقتی نشده است، ارشاد و بانک مرکزی مسئولیت این حوزه را به گردن هم می‌اندازند ولی باید پاسخگو باشند، گفتند که "می‌خواهیم کلاً کاغذ را با ارز نیمایی وارد کنیم و به مطبوعات مابه‌التفاوت را پرداخت کنیم".

مدیرعامل خانه مطبوعات کشور افزود: در سایر عرصه‌ها هم همین اتفاق افتاده ولی در این عرصه رسانه‌ها بیشتر صدمه دیدند. وضعیت اقتصاد مطبوعات اصلاً خوش نیست و این به پرسنل و خبرنگاران مطبوعات منتقل می‌شود.

وی در پایان گفت: خبرنگارانی داریم که زیر 500 هزار تومان می‌گیرند و حاضرند بیکار نشوند، بالاترین دریافتی خبرنگاران دیگر هم 1.5 میلیون است. خبرنگاری استرس و سختی دارد و بسیاری دادگاهی می‌شوند که همه اینها را تحمل می‌کنند. اما باید حداقل معیشت آنها تأمین شود، لذا کمیته ویژه خبرنگاران را در خانه مطبوعات کشور تشکیل دادیم تا به این موضوعات رسیدگی شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: