جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۳۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
در گفت و گوی اختصاصی با مرتضی موحد نیا مطرح شد:
مهندس مرتضی موحد نیا کارشناس ارشد مدیریت شهری و شهردار منطقه 3 تبریز سالهاست که به عنوان بدنه مدیریتی استان آذربایجان شرقی ارائه خدمات می نماید. وی پیشتر در استانداری مدیر کل امور شهر و روستا بوده و علاوه برآن به عنوان جانشین سازمان همیاری شهرداری های استان، شهردار شبستر و شهردارمرند نیز خدمات قابل توجه و ماندگار به مردم استان آذربایجان شرقی عرضه کرده است. شهردار منطقه 3 تبریز در گفتگوی صمیمی با خبرنگار روزنامه به بیان و تشریح عملکرد ها و برنامه های حوزه مسئولیت خود پرداخته است از جمله راه اندازی خدمات الکترونیکی به طور پایلوت جهت عرضه به مشتریان که زیرساخت های این طرح فراهم است و قدر مسلم، با این اقدام و کاهش مراجعات و حل و فصل سریع امور، رضایت مندی مردم از نهاد شهرداری به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. توجه خوانندگان گرامی روزنامه عجب شیر را به مشروح این گفت و گو جلب می کنیم:
با سپاس از جنابعالی که وقت خود را در اختیار ما قراردادید، لطفا بفرمائید که فعالیت های شهرداری منطقه 3 تبریز غالباً کدام محورها را شامل می شود:
شهرداری منطقه 3 تبریز از نظروسعت و تراکم جمعیت از شهرداری های بزرگ در تبریز بشمار می رود و به همین دلیل انتظار از عملکرد و خدمات آن در سطح بالاست. شهرداری تبریز به عنوان یک نهاد قدیمی صد ساله با تنوع کارکرد، 50 نوع خدمات مختلف اعم از ایجاد پیاده رو، توسعه فضای سبز، حمل و نقل و مانند آن را به مردم ارائه می دهد.
فعالیت های شهرداری منطقه 3 تبریز در واقع دو زمینه متفاوت، و در عین حال مکمل "محلی محور" و "منطقه ای محور" را در بر می گیرد و ما در تلاش بودیم که خدمات متنوع شهرداری بتواند نیازهای مردم منطقه را تامین و ایجاد رضایت مندی کند.
یکی از پروژه های "محلی محور" شهرداری منطقه 3 تبریز، احداث پارک سجادیه شهرک طالقانی است که اجرای آن از طریق تعامل صمیمانه و مسئولانه با مردم و انجام برنامه ریزی مناسب به نتیجه رسید.
معتقدیم صرف فشار به مردم برای پرداخت قبض های نوسازی کافی نیست و برای بهسازی بافت شهر و نگهداری اموال عمومی، باید در مردم احساس تعلق شکل بگیرد و تعامل سازنده و بهبود ارتباطات، رویکرد مردم را نسبت به شهرداری دچار تحول می کند.
پروژه مشابه، پارک شهید تجلایی است که ازطریق همفکری و هماهنگی با مردم اجرا شد. ایجاد رضایت مندی در مردم و تحقق خواسته های آنان در زمینه آسفالت، بهینه سازی سیستم فاضلاب و انجام بهسازی در زمینه های مورد لزوم و انتخاب پیمانکاران مناسب، هدف اساسی ماست و اعتقاد مان بر این است که همراهی و همگامی مردم،  کمیت و کیفیت عملکرد شهرداری ها را به سطح قابل قبول می رساند.
یکی از پروژه ای های "منطقه محور" شهرداری منطقه 3 تبریز، اتصال کمربند میانی به میدان امام حسین است که با صرف ده میلیارد ریال اعتبار تکمیل و مورد بهره برداری قرار خواهدگرفت و از این طریق، علاوه بر زیباسازی چهره کلانشهر تبریز، زمینه حل بسیاری از مشکلات مردم نیز فراهم خواهد شد.
باغ امامی و پارک یادگار امام نیز پروژه های دیگر ما هستند که با مدیریت هزینه ها و مشارکت مردم تکمیل خواهندشد و ایجاد رفاه و رونق در منطقه خواهند کرد.
پروژ مهم دیگر، انتقال پادگان ارتش است که با همکاری ارتش صورت می گیرد. این پروژه 80 درصد پیشرفت  فیزیکی دارد و نتیجه اجرای آن، ایجاد خیابان 55 متری و پارک طولی 500 متری است و با  تکمیل آن  نیم متر به  میانگین سرانه فضای سبز کلانشهر تبریز اضافه خواهد شد، اضافه کنم که نگهداری و توسعه فضای سبز، یکی از اولویت های کاری شهرداری منطقه 3 تبریز بشمار می رود.
 پروژه روگذر ارتش نیز یکی دیگر از پروژهای مهم شهرداری منطقه 3 تبریز محسوب می شود که در سال 97 در حال اجراست و در اجرای این پروژه و یا سایر پروژه ها، سیاست های شورای شهر و صورتجلسات ابلاغی شهردار محترم کلانشهر تبریز، جناب آقای دکتر شهین باهر فصل الخطاب بوده و ملاک عمل قرار می گیرد.
اجرای پروژه پارک باغشمال برای مردم بسیار خوشحال کننده است و می تواند برای کلانشهر تبریز ارزنده و ماندگار باشد.اگر ممکن است این پروژه را تشریح فرمائید.
اجرای پروژه پارک باغشمال از طریق انجام فراخوان بین المللی صورت می گیرد. در این مورد اساتید برجسته دانشگاهی 50 اثر ارسالی از داخل و نیز کشورهای کانادا و ترکیه را مورد داوری قرار دادند و نسبت به انتخاب سه طرح برتر و اهداء جایزه و لوح تقدیر به آثار منتخب و برپایی نمایشگاه اقدام شد.
توضیح اینکه در خصوص پارک باغشمال طرح مشترک ایران و ترکیه را اجرا می کنیم. تلاش بر این خواهد شد که گذشته باغشمال و عمارت های آن احیاء شود، و بین گذشته این منطقه و شرایط موجود آن اتصال مورد لزوم انجام پذیرد.
می خواهیم بدانیم که اصل تکریم مشتری در حوزه فعالیت شهرداری منطقه 3 تبریز چگونه اعمال می شود :
وقتی در یک سازمان شهری؛ حجم فعالیت ها زیاد و گسترده باشد، احتمال ظهور نارضایتی ازطرف مردم را هم باید پیش بینی کرد و ممکن است اطلاعات و سلایق مشتریان همانند هم نباشد.
شهرداری منطقه 3 تبریز به گونه ای عمل می کند که شفافیت عملکردها روز به روز افزایش یابد و تنوع خدمات با موضوع رضایت مندی ارباب رجوع هماهنگ و دارای زاویه مشترک باشد.
در این راستا در نظر است توسط شهرداری منطقه 3 تبریز و به طور پایلوت خدمات الکترونیکی جهت عرضه به مشتریان راه اندازی شود. زیرساخت های این طرح فراهم است و قدر مسلم، با این اقدام وکاهش مراجعات و حل و فصل سریع امور، رضایت مندی مردم از نهاد شهرداری به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
در جهت افزایش همفکری مردم و تعمیق پیوند مردم با نهاد شهرداری چه مواردی از نظر جنابعالی می تواند قابل توصیه باشد؟
مشارکت مردم می تواند جایگاه شهرداری را بهبود و فاصله های احتمالی را کاهش دهد. این موضع از دو منظر می تواند قابل طرح باشد:
1 - مسئله اساسی احساس تعلق مردم در قبال مسایل مختلف شهری که از هر لحاظ مورد تقاضاست.
2 - اهیمت پرداخت عوارض نوسازی و جرایم و نیز نگهداری از امکانات موجود و عمران و آبادی شهر برای همگان که باید وظیفه و تکلیف تلقی گردد.
مسئله مهم دیگر، ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی است.  شهرداری منطقه 3 تبریز 12 مورد بسته سرمایه گذاری عرضه کرده است تا مردم در انجام آنها به طور فراگیر مشارکت داشته باشند.
رویکرد شهردای منطقه 3 تبریز نسبت به مسایل فرهنگی جامعه چگونه است؟
ما مباحث فرهنگی و هنری و نیز مقوله آموزش شهروندان را اساسی و جدی تلقی می کنیم. از طریق تدوین برنامه های فرهنگی و هنری، ضمن پرکردن اوقات فراغت مردم، می توان به انتقال مفاهیم آموزشی مورد نظر به افراد جامعه و ایجاد هم افزایی در اجرای بهینه پروژه ها اقدام کرد.

 در این راستا و در حال حاضر، برنامه نقاشی خیابانی در حد فاصل حکیم نظامی و ابوریحان با مشارکت بخش خصوصی و استقبال قابل توجه مردم در دست اجراست.
فعالیت دیگر ما ایجاد نمایشگاه در فرهنگ سراهاست که به منظور توانمند سازی زنان سپرست خانوار صورت می گیرد.
 همچنین پاتوق فرهنگی نیز  با هماهنگی دانشگاه هنر اجرا خواهیم کرد.
به عنوان سئوال آخر،  بفرمائید رکود اقتصادی جامعه به ویژه در بخش ساخت و ساز و فقدان تراکم فروشی در عملکرد شهرداری منطقه 3 تبریز چه تاثیراتی داشته است؟
رکود اقتصادی جامعه تاثیر محسوس در خدمات شهرداری منطقه 3 تبریز ندارد و ما با مدیریت هزینه ها تلاش داریم کیفیت خدمات خدمات شهرداری منطقه 3 چشمگیر و فزاینده باشد.
راهکار اجرایی ما کاهش هزینه ها و استفاده از قابلیت های بالقوه شهر داری منطقه و ساماندهی بهینه نیروهای آن در بخش های مختلف و بکار گیری توانایی های موثر مدیریتی است.
امیدواریم که خدمات مسئولان و کارکنان شهرداری منطقه 3 تبریز در تغییر بافت شهری و ایجاد رضایت مندی در شهروندان موثر و نتیجه بخش باشد،
تبریز شهری است تمیز و آباد و ما آن را تمیز تر و آباد تر خواهیم کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: