شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
در گفت و گوي اختصاصي با دکتر مژگان بهشيد مطرح شد:
به گزارش خبرنگار روزنامه عجب شیر - خانم دکتر مژگان بهشيد، داراي دکتراي پرستاري از دانشگاه علوم پزشکي تبريز ، عضو هئيت علمي دانشکده پرستاري- مامائي، عضو گروه آموزشي داخلي جراحي و گروه اخلاق پزشکي دانشگاه بوده، همچنين ايشان در رزومه کاري خود سه اختراع ثبت شده و چندين پروژه نوآورانه اتمام يافته و يا در حال اجرا دارند و به عنوان مخترع داراي تاييديه سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، عضو بنياد ملي نخبگان ميباشند.گفتگوي اختصاصي با ايشان در مورد رشته پرستاري و مسائل و مشکلات پيرامون اين حرفه ارزشمند داشته ايم خوانندگان محترم روزنامه ميتوانند متن کامل اين مصاحبه را در ادامه مطالعه کنند:
چه دلايلي باعث شد رشته پرستاري را انتخاب کنيد و چه احساسي نسبت به اين رشته داريد؟
از دوران کودکي به اين رشته علاقمند بودم و در بازيهاي کودکانه هميشه نقش پزشک و يا پرستار را بازي مي-کردم. اين علاقه در من باعث شد تا در کنکور سراسري، رشته پرستاري را به عنوان  انتخاب دوم خود در اولويت قرار دهم و از اين طريق وارد رشته پرستاري شدم. اگرچه قبل از ورود به اين رشته، در اطرافيان خود با اعضايي از تيم پرستاري آشنايي داشته و ماهيت اين رشته تا حدودي برايم شناخته شده بود، اما مانند همه افراد شناخت من نسبت به اين رشته نسبي بود و در طول دوره تحصيل اين رشته را بيشتر شناخته و رفته رفته علاقه من به اين حرفه بيشتر شد، به طوري که در طول دوره تحصيل به اين نتيجه رسيدم که با توجه به روحيات خود، بهترين رشته را انتخاب نموده ام چون اين حرفه روح من را اغنا ميکرد، از طرفي هم به تدريس علاقمند بودم ، لذا در کسوت مدرس اين حرفه، کار باليني و آموزشي با هم تحقق پيدا ميکردکه اين امر من را به آرزوي قلبي ميرساند. فعاليت در حرفه پرستاري، به دليل آشنايي و مواجهه دائمي با دردها و رنجهاي بيماران، روح انسان را صيقل داده و به مرور زمان حساسيت او را  نسبت به مشکلات همنوعان خود بيشتر ميکند و در اين صورت به فردي تبديل ميشود که ميتواند آلام جسمي، روحي و اجتماعي را بيشتر و بهتر درک کند. دراين حوزه کاري به دليل روبرو شدن با صحنهها و اتفاقات خاص، هرروز اين حس درانسان بيشتر القا ميشود که جسم فاني است و خيلي زود دچار آسيب ميشود و آنچه پايا و ماندگار است روح انسانهاست اين امر باعث نزديک شدن بيشترانسان به خدا و پررنگتر شدن معنويات در زندگي پرستاران ميشود . در حالت کلي اين رشته بيش از ساير رشتهها بعد روحاني انسان را تقويت ميکند، و همين امر سبب شد که علي رغم وجود مشکلات زيادي در اين حرفه ، از اينکه اين موهبت الهي نصيب من شده و افتخار فعاليت در حرفه پرستاري را پيدا کردم بسيار خوشحال باشم و با تمام وجودم اين حرفه را ادامه دهم.

درمورد مسائل و مشکلات رشته پرستاري برايمان توضيح دهيد؟
رشته پرستاري رشته اي است که ارزش معنوي زيادي دارد. حرفه پرستاري با توجه به اينکه مشکلات فراواني دارد، داراي اجر و ارزش بالايي است.  اين حرفه با وجود سختيهاي  بسيار، داراي شيرينيهاي خاص خودش است. پرستاري چالش هميشگي براي حل مشکلات  دردمندان است. پرستار به بيماران کمک ميکنند تا دوره سخت بيماري را با يارو ياوري هميشگي طي کند و اين حضور حمايت گر، کار بسيار ارزشمندي است. در کنار تمام اين سختي ها، قدرشناسي مردم دشواري اين حرفه را برايمان کم تر ميکند. با وجود تلاش روزافزون در شناساندن بيشتر حرفه پرستاري به مردم، در جامعه ما جايگاه پرستار بايد بيشتر از اين شناسانده شود چون گاهي به نظر ميرسد مردم عزيز ما نقش واقعي پرستار را در سير بهبود بيماري پر رنگ نميبينند. نياز است تا جامعه، پرستاري را بيشتر بشناسد و ارزش واقعي و جايگاه اجتماعيش را به خوبي درک کند. نکته حائز اهميت اين است که پرستار گاهي به دليل وقف وجود خود برا ي ارتقاء سلامت، رفاه و آسايش بيمار، از وجود خود غافل است. اکثر پرستاران ما به اندازه اي مشغول حرفه ي خود هستند که از وضعيت سلامت خود غافل شده و به واسطه ي سنگيني کار خود دچار آسيبهاي جدي شغلي شده و حتي بيمارهاي خود را دير تشخيص ميدهند. آنها آنقدر درگير بيماران هستند که شايد خودشان را در اولويت آخر مراقبت و توجه قرار دهند. در حالي که سازمانهاي متولي سلامت بايد نيروي انساني خود را به عنوان  يک جزء ارزشمند از سيستم سلامت تلقي کرده و براي حفظ سلامت و رفاه آنان مجدانه تلاش کنند. به ويژه حرفه پرستاري و حرفههاي وابسته به علوم پزشکي که جسم، روح و روانشان بيشتر در معرض آسيب قرار دارد.  

لطفا در مورد اختراعهاي خود براي ما توضيح داده و انگيزه اي که باعث اين اختراعها شده شرح دهيد؟
ارائه طرحهاي نو براي من هميشه جذابيت داشته و منبع انرژي بخش بوده است. من علاقمند تبديل ايدههاي نو به عمل هستم. و اين علاقه باعث شد که در انجام کارها سعي بر ارائه روش و وسيله تازه اي کنم.  با همکاري تيم ما سه عنوان  اختراع به مرحله تکميل رسيد و ثبت شد. که در دو اختراع به عنوان مجري و در  اختراع سوم به عنوان همکار پروژه نقش داشتم. در زماني که اختراع اول را شروع کرديم سيستم مستقيمي براي حمايت وجود نداشت ما خود تمام مراحل کار را انجام داده و هزينهها را تامين ميکرديم که با مشکلات فراواني همراه بود خوشبختانه بعد از تلاشهاي فراوان، نتايج خوبي به دست آورديم.  اختراع اول ما تکنيک آموزش پروسيجرهاي پرستاري با استفاده از شبيه سازي کامپيوتري بود،که بعد از چهار سال تلاش که با همکارم سرکار خانم دکتر جبارزاده براي طراحي و ساخت اين سيستم بعمل آورديم، در سال 1386 اين اختراع به ثبت رسيد. اختراع دوم ما تخت هوشمند الکترومکانيکي براي پيشگيري از بروز زخم بستر بود که عارضه شايع بين بيماران بستري است. بعد از تکميل اين پروژهها و ثبت آن ها، برآن شديم تا براي رساندن آنها به مرحله ي توليد، نمونه اوليه را ارائه بدهيم و با اين کار بتوانيم حمايتهاي صنايع را جلب کنيم.  براي شناساندن ايده و توسعه آن در مسابقه بين المللي اختراعات که در شهر بروکسل کشور بلژيک برگزار شد  شرکت کرديم  و دو اختراع را  در آنجا ارائه داديم که در اين مسابقه دو مدال برنز و ديپلم افتخار کسب کرديم نسخه تکميل شده اختراع را در مسابقات بين المللي اختراعات به نام مخترعين نابغه کره جنوبي ارائه کرديم که در اين مسابقات موفق به کسب مدال طلا و ديپلم افتخار شديم.
اختراع سوم در حيطه الکترونيک بود که اينجانب به عنوان همکار پروژه مشارکت داشتم، سيستم حفاظتي چراغهاي روشنايي با بالاست القايي در مناطق مختلف شهري در برابر اختلالاتي است که ممکن است به طور معمول در اين چراغها رخ دهد و باعث پيشرفت نقص به ساير قسمتهاي چراغ شده و منجر به اتلاف انرژي در سيستم شود. اين اختراع توسط آقاي مهندس سالار بايبوردي به اجرا در آمده و ثبت اختراع شد. اين سيستم قادر است هر نقضي که در سيستمهاي چراغهاي معابر شهري يا جاده اي ايجاد ميشود، در مرحله اوليه شناسايي نموده و بلافاصه چراغ را از مدار خارج کند تا ساير قطعات سيستم سالم بمانند.  اگر اين سيستم به طور صحيح اجرا شود ميتواند از خرابي قطعات پيشگيري نموده و به ميزان قابل توجهي از اتلاف انرژي برق جلوگيري کند. زيرا چراغ معيوب نه تنها بيشتر از چراغ سالم برق مصرف ميکند، بلکه هيچگونه اثربخشي در توليد روشنايي نيز ندارد. اين پروژه ، به شرط حمايت مسئولين امر نه تنها در داخل کشور بلکه در ساير کشورهايي که از اينگونه چراغها استفاده ميکنند داراي توجيه اقتصادي ميباشد. کلام آخر اينکه کشور عزيزمان مامن فکر و ايده و انديشههاي نو است. جوانان ما صاحب استعدادهاي نهفته و بالقوه اي هستند وگاهي ايدهها و نوآوريهاي  بسيار خوبي دارند که لازم است در راستاي پرورش ايده و پياده سازي آن بيشتر مورد حمايت قرار گيرند تا از اين راه علاوه بر خودباوري،  به پيشرفت دانش و تکنولوژي ميهن عزيزمان کمک کنند.  
گفتگو: شادی رهبر صباغی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: