شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۲۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
در گفت و گوي اختصاصي با طيبه فخيمي مطرح شد:
به گزارش خبرنگار روزنامه عجب شیر - طيبه فخيمي مديرآموزشگاه صنايع غذايي و طراحي و دوخت ازسال 1380 فعاليت خودرا آغاز نموده و تحصيلات دانشگاهي خود را در رشته مديريت خانواده به پايان رسانده است. ايشان با همکاري جمعي ازآموزشگاهها انجمن صنايع غذايي راتاسيس نمودند وهم اکنون رياست انجمن به عهده ايشان ميباشد. در مورد تاثير آموزشگاهها در اشتغال بانوان با ايشان گفتگوي اختصاصي داشته ايم که ذيلا متن اين گفتگو براي مطالعه خواهد آمد:
لطفا در مورد نحوه آغاز فعاليت انجمن توضيح بفرمائيد؟
انجمن صنايع غذايي متشکل از آموزشگاههاي شهر تبريز و شهرستانهاي ديگر استان آذربايجان شرقي ميباشد و دومين انجمن  استاني ميباشد. با همکاري تعدادي از آموزشگاهها در سال 94 اقدام به تشکيل انجمن کرده و در سال 95 انجمن صنايع غذايي استان را با تعداد 15 نفر عضو تشکيل و هيئت مديره با رأي اعضا انتخاب شد و در حال حاضر انجمن تازه تأسيس صنايع با همکاري آموزشگاهاي فعال به فعاليت خود براي رسيدن به اهداف مشخص ادامه ميدهد.

در مورد تعداد اعضاي انجمن و اينکه انجمن از چه افرداي تشکيل شده است توضيح دهيد؟
درابتدا با 15 نفر فعاليت انجمن را شروع کرديم و درحال حاضر تعداد اعضاي انجمن 22 نفر است.  اعضاي انجمن 22 آموزشگاه از 38 آموزشگاه سطح استان ميباشد که حدودا 30 آموزشگاه درشهر تبريز و 8 آموزشگاه  در شهرستانها فعال ميباشد  .

چه اهدافي را در انجمن دنبال ميکنيد و تاکنون چقدر به اين اهداف دست يافته ايد؟
اين انجمن با هدف نظم بخشيدن به مشکلات و نابساماني هايي که در آزمونها و آموزشهاي رشته صنايع غذايي بود تشکيل شد و خوشبختانه در مدت فعاليت تعدادي از مشکلات انجمن حل شده است. آموزشگاههاي فعال در اين رشته در تعامل زياد با يکديگر نبودند و همچنين با وجود اينکه استان آذربايجان شرقي در قسمت غذا در رتبه يک قرار دارد ولي متأسفانه نميتوانستند خواستههاي خود را مطرح کنند که با تشکيل انجمن مقداري از مشکلات حل شده است. هدف از تشکيل انجمن  سعي در بهبود کيفيت آموزش و شناخت روشهاي نوين آموزش در رشته صنايع غذايي و کوشش براي هماهنگي در امور آموزش، آزمونها و ارتقاي سطح مهارتي مربيان و حمايت و دفاع از حقوق و منافع فني و حرفه اي اعضا، از طريق ارايه پيشنهاد و جلب پشتيباني مراجع و سازمانهاي دولتي ميباشد.
چه ارگانها و سازمان هايي انجمن شما را حمايت ميکنند؟
در اين راستا از طريق اداره تعاون کار و رفاه اجتماعي اقدام نموديم و چون وابسته به سازمان فني و حرفه اي هستيم بيشتر حمايتها مربوط به تفاهم نامهها يا تشکيل جلسات و برگزاري نمايشگاهها ميباشد. اين نمايشگاهها با هدف ارتقاء خلاقيت و ابتکار بين کارآموزان ، اشاعه فرهنگ مهارت آموزي ، آشنا کردن  بيشتر بانوان  با رشته صنايع غذايي و کاربرد اين مهارتها در زندگي روز مره آنان ميباشد. اين نمايشگاهها با هدف آشنايي بانوان با راههاي کسب درآمد  و کمک به اقتصاد خانواده است. همچنين اين نمايشگاهها بستر مناسبي براي رشد و شکوفايي استعدادهاي ديگر کارآموزان در زمينههاي مهارت هايشان است.
چه انتظاراتي از مسئولين استان داريد؟
چون انجمن تازه تاسيس ميباشد و در بدو تاسيس هم با مشکلات عديده اي روبرو بوديم بنابراين حتما در نظر داريم جلساتي داشته باشيم واز مسئولين انتظار ميرود دراين مسير ما را ياري دهند و در جهت اين قشر خدوم و زحمت کش  بکوشند. نظر به اين که سازمان فني و حرفه اي مرجع آموزشهاي بين المللي ميباشد. سازمان در چند ساله اخير با سياستها و تفاهم نامه هايي که اتخاذ کرده،  تيشه به ريشه آموزشگاهها زده و بعضي از ارگانهاي دولتي تمام مهارتها و رشتههاي متعلق به آموزشگاهها را ازآن خود کرده است در حالي که سازمان بايد در جهت نهادينه کردن هر چه بيشتر آموزشهاي مهارتي در جامعه و تحقق اينکه بخش اصلي و واقعي آموزشگاههاي مهارتي و غير رسمي کشور در آموزشگاه فني و حرفه اي است، براي حمايت از آموزشگاههاي فني و حرفه اي گزينش در هر رشته را منوط به داشتن مدرک فني و حرفه اي در هر رشته را در نظر بگيرند. انتظار از مسئولان ذي ربط  اين است بي توجهي بخش دولتي به ياران خدوم خود در بخش خصوصي از ورود انواع رقباي دولتي و خصوصي در امر مهارت آموزي جلوگيري کرده و رويه هايي را اتخاذ کنند تا بتوان از بحراني که آموزشگاهها را گرفته رهايي يابيم.  در جلساتي که اخيرا داشتيم پيشنهاد داده ايم در هتلها در بازه زماني 2018 که تبريز به عنوان پايتخت گردشگري کشورهاي اسلامي است غرفه اي برا ي صنايع غذايي اختصاص بدهند تا دراين غرفهها غذاهاي سنتي و محلي شهرهاي مختلف را ارائه دهيم و اين امر سبب نشان دادن مهارت بانوان و ايجاد انگيزه در آنها براي تلاش بيشتر در زمينه صنايع غذايي و همچنين آشنايي گردشگران با غذايهاي سنتي بسيار حائز اهميت است.

چه اقداماتي  براي همگام کردن صنعت غذاي استان با تکنولوژي روز دنيا انجام دادايد؟
تعدادي از آموزشگاههاي ما با خارج از کشور ارتباط مستقيم دارند و در دورههاي آنها شرکت ميکنند و مهارتهاي ياد گرفته به مربيها و کارآموزان را آموزش ميدهند. استان آذربايجان شرقي در مقايسه با استانهاي ديگر در رتبه اول قرار دارد.

به عنوان سخن آخر اگر سخني ناگفته مانده بفرمائيد؟
جلسه اي که با رياست مرکز3 فني وحرفه اي جناب مهندس غفاري داشته ايم و از آنها در خواست کرده ايم تا جايگاهي براي آموزشگاههاي صنايع غذايي باز کنند تا بانوان بتوانند در نمايشگاهها شرکت کرده و مهارت خود را نشان دهند چون اکثرمربيها با ديد تحقيقي به صنايع غذايي مينگرند و در اين زمينه پژوهشهاي زيادي را انجام داده اند و تعدادي کتاب نيز در اين مورد به چاپ رسانده اند. بنابراين با توجه و حمايت بيشتر مسئولان ميتوانيم شاهد پيشرفتهاي زيادي در زمينه صنايع غذايي استان باشيم.

گفتگو: شادی رهبر صباغی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: