جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۲۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
در گفت و گوي اختصاصي با طيبه شالچي مقدم مطرح شد:
به گزارش خبرنگار روزنامه عجب شیر - طيبه شالچي مقدم، مدير آموزشگاه گلباف، رئيس انجمن صنفي طراحي و دوخت، صنايع دستي و رشته هاي مرتبط، عضو هئيت مديره کانون استان آذربايجان شرقي ميباشد. در گفتگويي يک ساعته که در مورد مسائل و مشکلات آموزشگاهها با ايشان داشته ايم، ذيلا متن اين گفتگو براي مطالعه خواهد آمد:
لطفا در مورد آغاز فعاليت خود براي خوانندگان ما توضيح بفرمائيد؟

در مورد علاقه ام به رشته خياطي بايد عرض کنم بنده دوران کودکي خود را با نخ و سوزن و دوختن لباس‌هاي مختلف براي عروسک هايم گذرانده ام اين علاقه در من تا دوران نوجواني و جواني ادامه پيدا کرد تا جايي که هميشه بهترين نمره‌ها را در رشته هنر کسب کرده ام. تا سال 72 به طور غيررسمي در منزل آموزش مي‌دادم ولي از سال 73 به طور رسمي فعاليت خود را آغاز کرده ام.

آيا رکودي که در جامعه حاکم است شامل حوزه شما هم مي‌شود؟

بله صد در صد اين رکود شامل همه حوزه‌ها مي‌شود و ما شاهد تأثير اين رکود در سرپرست خانواده‌ها هستيم که اين امر سبب شده تا سرپرست خانواده‌ها نتوانند اعضاي خانواده خود را براي آموزش بفرستند بنابراين اين مسأله در تعداد مراجعه کننده‌هاي ما تأثير بسزائي دارد. در سال‌هاي گذشته افرادي که علاقه به ادامه تحصيل نداشتند به رشته‌هاي مانند خياطي و صنايع دستي مراجعه مي‌کردند که تعدادي در اين پروسه ادامه تحصيل نيز مي‌دادند، دراين روند تعدادي از واحدها را در آموزش وپروش و تعدادي از مهارت‌ها را از طريق آموزشگاه‌ها کسب مي‌کردند. اما متأسفانه در حال حاضر اينگونه نيست، کارآموزها اينک اکثرا داراي مدرک ليسانس، فوق ليسانس و دکترا هستند که اين امر براي من بسيار ناراحت کننده هست با اينکه در اين کلاس‌ها مهارت ياد مي‌گيرند و بعدها مزون‌هاي خوبي را اداره مي‌کنند و موفق مي‌شوند ولي چرا بايد اينگونه باشد؟کسي که داراي تحصيلات دکترا هست بايد در زمينه تخصصي خودش فعاليت کند و نبايد از سر ناچاري به کلاس‌هاي ما مراجعه کند. در اين بين شايد يکي دو نفر در کنار مدرکي که گرفته اند به خياطي علاقه داشته باشند که اين راه چاره نيست بايد به فکر باشيم.

با توجه به اينکه شما رياست انجمن صنفي کارفرمايي خياطي، گلدوزي و رشته‌هاي مرتبط تبريز را بر عهده داريد چه مشکلاتي را در اين حوزه‌ها احساس مي‌کنيد؟

مهارت بايد توسط فني حرفه اي آموزش داده شود اما شاهد برگزاري بسياري از کلاس‌ها در ارگان‌هاي مختلف دولتي از جمله فرهنگسراها وکانون‌ها هستيم که بعدا اين مربيان غيرمجاز کارآموزها رابراي آموزش بيشتر به منازل هدايت مي‌کنند که اين امر مي‌تواند باعث معضلات اجتماعي در آينده شود بنابراين اين عوامل سبب شده اند تا آموزش جايگاه خود را از دست داده است و حال به اين نتيجه رسيده اند که روش استاد شاگردي که قبلا مرسوم بوده بهترين بازده را داشته است. براساس تصميمي که در آموزش و پرورش و فني حرفه اي گرفته شده است درطول دوره دبيرستان حدود 240 ساعت دانش آموزان آموزش‌هاي مهارتي بايد بگذرانند، تا علاوه بر آموزش‌هاي تئوري مهارت در رشته خود را نيز به خوبي فرا بگيرند.

آيا خدماتي به اعضاي انجمن کارفرمايي خياطي و گلدوزي داده مي‌شود؟

پولي که هرساله اعضا براي انجمن واريز مي‌کنند اين پول در پيش برد برنامه‌هاي خود اعضا هزينه مي‌شود. همچنين انجمن پروژه‌هاي عملي و برنامه ريزي‌هاي لازم در خصوص آزمون‌ها را براي اداره فني و حرفه اي انجام مي‌دهد وکلاس هايي براي بالا بردن سطح مهارت اعضا برگزار مي‌کند که در حالت کلي الان دولت اختيارات را به بخش خصوصي واگذار کرده است، ولي حمايت مالي از طرف هيچ ارگاني نمي‌شويم.

چند آموزشگاه در سطح استان فعاليت مي‌کنند؟

در حدود 500 آموزشگاه در رشته‌هاي صنايع دستي، طراحي و دوخت، مراقبت و زيبايي، صنايع غذايي و رشته‌هاي فني مهندسي فعاليت مي‌کنندکه در اين حوزه‌ها به کارآموزان مهارت‌هاي لازم را آموزش مي‌دهند.

آموزشگاه‌ها چه تاثيري در توسعه فرهنگ و هنر در جامعه دارند؟

ما در رشته خودمان بيشتر مي‌توانيم لباس‌هاي سنتي را رواج دهيم و مردم را با لباس‌هاي سنتي آشنا کنيم که خوشبختانه مردم استقبال مي‌کنند. لباس آذري لباسي نيست که ما به عنوان لباس رقص مي‌شناسيم. بايد با تاريخچه لباس آذري آشنا شويم، که در رشته طراحي لباس به هنرآموزان آموزش داده مي‌شود و آنها با لباس‌هاي محلي مختلف آشنا مي‌شوند. با آشنايي بيشتر با تاريخچه و لباس‌هاي محلي کساني که علاقمند هستند فعاليت خود را دراين زمينه‌ها ادامه مي‌دهند و از آنها الهام گرفته و در لباس‌هاي جديد اجرا مي‌کنند. به طور نمونه طراحان لباس مدبرتر دنيا طرح‌هاي کاشي کاري‌هاي اصفهان ، يا از طرح‌هاي قالي براي طراحي پارچه‌ها الهام گرفته و لباس‌هاي زيبايي را خلق کرده اند. اگر بخواهيم مي‌توانيم لباس‌هاي سنتي را مطرح کرده و جايگزين لباس‌هاي وارداتي بکنيم که با اين کار مي‌توانيم لبا س سنتي استان را برند سازي کرد و به توليد انبوه برسانيم، که نه تنها به فرهنگ جامعه کمک کرده بلکه زمينه اشتغال زايي را براي جوانان فراهم نمائيم.اگر به گذشته پر افتخار خودمان نگاهي بيندازيم شاهد عروسک‌ها ي پارچه اي بوديم که شايد به زيبايي عروسک‌هاي حاضر نبوده است ولي در دوران کودکي براي ما بهترين بودند، حال ما همان عروسک‌هاي دروان کودکي را با کمي تغيير به نام عروسک‌هاي روسي با قيمت‌هاي زياد در بازرا مي‌بينيم در اين راستا شهرداري منطقه دو پيشنهاد عروسک‌هاي پارچه اي را مطرح کرده است و بنده عروسک‌هاي بافتني را نيز پيشنهاد داده ام که با مطرح کردن دوباره اين عروسک‌ها مي‌توانيم ايجاد اشتغال کنيم، همچنين سنت و گذشته خود را حفظ نمائيم، چون اين عروسک‌ها مي‌توانند نشان دهنده فرهنگ و سنت شهرهاي مختلف ما باشند. اگر جوانان همت کنند مي‌توانند کارهاي خوبي انجام دهند.

جايگاه آموزشگاه‌هاي استان را در مقايسه با ساير استان‌ها چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟

متاسفانه با وجود مهارت زياد، آموزشگاه‌هاي ما در مقايسه با ديگر استان‌ها ، آن گونه که بايد مطرح باشيم نيستيم و ديگر شهر‌ها از ما سبقت گرفته اند که ريشه اين امر به ادارات و سازمان‌هاي ما بر مي‌گردد و آن گونه که بايد ما را حمايت نمي‌کنند.

در راستاي کيفيت بخشي به آموزش‌ها ي ارائه شده چه اقداماتي مد نظر داريد؟

براي بالا بردن سطح مهارت در استان، ما انجمن هايي را تشکيل داده ايم، که يکسري سرفصل‌ها و استاندارد هايي را داريم که استانداردهاي جهاني هستند، وقتي کسي از آموزشگاه‌ها گواهي مي‌گيرد شايد فکر مي‌کند که اين گواهي يک مدرک معمولي مي-باشد ولي در حالي که با همين مدرک در بسياري از کشورها بورسيه مي‌گيرند، الان چون آموزش‌هاي ما بر طبق استاندارد است حالت کلاسيکي دارد ولي جوانان به دنبال چيزهاي مدرن هستند و دوست دارند که با مد جهاني پيش بروند. در حالي که اينها پايه هستند و اگر ما بخواهيم که کيفيت کارها را بالا ببريم بايد سطح آموزشگاه‌ها را بالاتر ببريم و اين کار با برگزاري دوره‌هاي تخصصي، همايش‌ها و سمينار‌ها پربارتر مي‌شود و اداره‌ها و سازمان‌ها در اين زمينه همکاري لازم را کرده وآموزشگاه‌ها را رتبه بندي نموده اند که اين کار باعث افزايش کيفيت در آموزشگاه‌ها مي‌شود.

آموزش هايي که ارائه مي‌دهيد تا چه ميزان کاربردي هست؟

رشته هايي که در آموزشگاه‌ها تدريس مي‌شوند اکثرا کاربردي هستند ودراقتصاد خانواده تاثير گذار هستند اگر به اين قضيه علمي تر نگاه کنيم چند نفر مي‌تواند با مشارکت گروهي کارگاه هايي را تاسيس کرده و توليد خود را به انبوه برسانند که در اين راستا توليد خود را به برند تبديل کنند و اشتغال زايي نمايند.

گفتگو: شادی رهبر صباغی


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: