جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
عجب شیر ما - آئین مشعل گردانی روستای شیشوان عجبشیر یا پولکه تولاماخ / زبان محلی/ که به عنوان یکی از 9 آئین عاشورایی آذربایجان شرقی ثبت ملی شده است، عزاداری مردم این روستا به یاد 72 یار وفادار امام حسین (ع) و خورشید فروزان دشت کربلاست.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، این آئین در شب های تاسوعا و عاشورا در روستای شیشوان عجبشیر برگزار و دهها 'پولکه' یا مشعل آتشین در فضای تاریک شب چرخانده شد تا عشق به اباعبدالله الحسین (ع) بر ظلمت و تاریکی این شب های غم انگیز غلبه کند.
مراسم مذهبی 'پولکه تولاماخ' از منحصربه فردترین آئین های عزاداری حسینی کشور بوده و 'پولکه' نام نوعی توپ آتشین ساخته شده از پارچه است که آن را با سیم بسته و پس از نفت اندود کردن آتش می زنند.
کودکان این روستا در شب تاسوعا همچون سالیان دور گذشته آئینی به نام 'کیچیک پولکه' یا مشعل کوچک و بزرگترها در شب عاشورا مراسم اصلی را با نام 'بویوک پولکه' یا مشعل بزرگ برگزار کردند.
در این آئین یک مشعل اصلی بزرگ در مرکز میدان و در جلوی مسجد اعظم روستا افروخته شد تا مردم به گرد آن جمع شوند.
عزاداران یکی یکی به زیر این مشعل رفتند و دو نفر نیز به دنبال آن ها راه افتاد که یکی از آن ها سطل آب به همراه داشت و دیگری آب را از سطل روی پاها و بدن آتش گردان ریخت تا از آتش گرفتن وی جلوگیری کند.
بعد از روشن شدن مشعل اصلی، مشعل های کوچک سایر محله ها نیز از سوی عزاداران از جلوی مسجد محل به میدان اصلی آورده شد.
عزاداران این مشعل ها را با زنجیرهای بلند و با استفاده از آتش مشعل اصلی روشن کردند و بر سر عزاداران چرخاندند.
آتش گردانی اهالی روستای شیشوان که بر اساس شواهد محلی سرآغاز آن مربوط به دوران صفویه است، به نشانه آتش گرفتن خیمه های امام حسین(ع) در شب عاشورا برگزار می شود.
سینه زنی، زنجیرزنی، شاه حسین وای حسین، تزئین اسب امام حسین (ع) و مراسم تعزیه امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل(ع) از دیگر آیین های سنتی عزاداری ایام محرم در روستای شیشوان عجبشیر است.
شهرستان عجب شیر با حدود 85 هزار نفر جمعیت در 98 کیلومتری جنوب غربی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: