جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۵
استاندار آذربایجان شرقی:
عجب شیر ما - استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که اقتصاد دانش‌بنیان شرط بقا و حیات در بازار رقابت جهانی و تحقق اقتصاد مقاومتی است، افزود: در شرایط جدید کشور پس از اجرای توافق هسته‌ای، بحث علم و فناوری دیگر یک بحث تشریفاتی و فاتنزی نخواهد بود و برای باقی ماندن در عرصه رقابت، تولیدات ما باید بر اساس فناوری باشد.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، دکتر اسماعیل جبارزاده ظهر امروز (پنج‌شنبه) در جلسه ستاد برگزاری سومین جشنواره و نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز، افزود: رقبای ما در بازارهای جهانی حتی در کشورهای همسایه، شرکت‌های معتبر بین‌المللی هستند و برای رقابت با این شرکت‌ها باید به تولید دانش‌بنیان مجهز شویم.

وی ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری سومین نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته تبریز، افزایش بیش از 50 درصدی طرح‌های ارایه شده در این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره قبل را نشانه پیشرفت بخش علم و فناوری در استان دانست و گفت: امیدواریم تعداد زیادی از این طرح‌ها به مرحله تجاری‌سازی برسند.

دکتر جبارزاده همچنین ابراز امیدواری کرد این نمایشگاه در سطح بالایی برگزار شده و قدم موثری در جهت حرکت استان به سمت اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه از فعالیت‌های حوزه پژوهش و فناوری استان در دو سال اخیر اظهار رضایت کرد و گفت: با وجود مشکلات این حوزه نباید فراموش کنیم که گذشته مباحث پژوهش و فناوری مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود و موفقیت‌های این حوزه حاصل تلاش‌های دو سال گذشته است.

وی افزود: البته قانع شدن در مباحث علم و فناوری باعث رکود و کاهش سرعت می‌شود، لذا نباید به وضع موجود قانع باشیم و با توجه به این که پتانسیل استان در این حوزه بالاست، طبیعتا انتظارها هم بیشتر است.

دکتر جبارزاده با اشاره به جایگاه چهارم استان از نظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور، گفت: باید تلاش کنیم تا جایگاه استان در شاخص‌های مختلف ارتقا یابد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به این که یکی از مشکلات محققان و پژوهشگران، آشنا نبودن آنان با بازار و نحوه فروش محصولات دانش‌بنیان است، گفت: ایجاد یک فن‌بازار منطقه‌ای به نحوی که همه افراد صاحب فن، بتوانند در طول سال تولیدات خود را در معرض فروش بگذارند ضروری است.

وی بر ایجاد این فن‌بازار همزمان با نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته تبریز تاکید کرد و گفت: صاحبان صنایع و تولیدکنندگان نیز در تامین نیازهای خود و این که باید به کجا مراجعه کنند مشکل دارند که در صورت راه‌اندازی این فن‌بازار، مشکل آنها نیز مرتفع خواهد شد.

دکتر جبارزاده با تاکید بر ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تقویت مرکز خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان و ارایه خدمات مشاوره‌ای رایگان در این مرکز را خواستار شد و گفت: با توجه به این که اکثر این شرکت‌ها در ابتدای کار با قوانین و مقررات آشنا نیستند این مرکز می‌تواند در تسهیل فعالیت آنها موثر باشد.

وی همچنین ضمن تاکید به دستگاه‌های اجرایی استان برای خرید تجهیزات مورد نیاز خود از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: در صورتی که دستگاهی محصول مورد نیاز خود را با وجود تولید آن در شرکت‌های دانش‌بنیان از جای دیگری تهیه کند با برخورد سخت مواجه خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از صنایع استان قابلیت تبدیل به شرکت دانش‌بنیان را دارند که باید ضمن بیان مزایای دانش‌بنیان شدن آنها را به این سمت تشویق کنیم.

وی با بیان این که مباحث دانش‌بنیان اولویت ماست، از دستگاه‌های متولی به ویژه پارک علم و فناوری خواست در توسعه و پیشرفت این حوزه تحرک بیشتری داشته باشند.

دبیر سومین جشنواره و نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز هم در این جلسه از ثبت بیش از 900 طرح برای ارایه در این نمایشگاه خبر داد و گفت: برخی از این طرح‌ها در بالاترین سطح فناوری قرار داشته و مطمئنا مشتری خواهند داشت.

علی جهانگیری افزود: با توجه به حضور دانشگاه‌ها و طراحان و کارشناسان مختلف در این نمایشگاه، انجمن‌ها و صاحبان صنایع مختلف نیز باید در آن حضور داشته باشند تا در ارتباط با دانشگاه‌ها نیازهای خود را اعلام کنند.

سومین جشنواره و نمایشگاه فناوری‌های نو و پیشرفته تبریز (ربع رشیدی) با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی از 21 تا 24 آبان سال جاری در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز برگزار می‌شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: