جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
عجب شیر ما - مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه از تصویب و آغاز عملیات اجرایی ۸۸ طرح برای پیشبرد برنامه های این ستاد در سال جاری خبر داد.

به گزارش عجب شیر ما به نقل ازخبرگزاری خانه ملت؛ مسعود تجریشی با بیان اینکه برای این طرح ها 24 هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است، گفت: این طرح ها در ادامه روند برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه اجرا خواهد شد.
وی اضافه کرد: خط مشی کلیه فعالیت‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه کاهش 680 میلیون متر مکعب از مصرف آب بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه در سال جاری است.

تجریشی افزود: آغاز عملیات حفاری دستگاه حفار شماره دو از مرداد ماه و حفاری هشت کیلومتر از تونل 36 کیلومتری انتقال آب سد کانی سیب، آغاز عملیات آبگیری سد سیلوه از تیرماه و انتقال آب آن به دریاچه ارومیه در آذر ماه به میزان 150 میلیون مترمکعب در سال، پیشرفت 70 درصدی در عملیات انتقال آب پساب شهر تبریز به دریاچه ارومیه در پایان سال 1394 و توسعه شبکه فاضلاب شهر ارومیه، بهره‌برداری کامل از تمامی طرح‌های لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به طول کل 250 کیلومتر، تحقق 24 درصدی صرفه‌جویی در مصرف آب کل حوضه از طریق پروژه‌های مطالعاتی و اجرایی بخش‌های آب و کشاورزی در دست اجرا و رهاسازی 250 میلیون مترمکعب آب مازاد سدهای حوضه در زمستان از جمله این برنامه هاست.

وی در تشریح اقدامات صورت گرفته در سال گذشته توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز اظهار کرد: مهمترین دستاورد اجرایی طرح نجات دریاچه ارومیه در سال گذشته، اعمال 16 درصد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در راستای اجرایی کردن مصوبه کاهش 40 درصد مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بود.

مدیر دفتر تلفیق و برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین گفت: در صورت ادامه روند کاهش متوسط سالانه 40 سانتیمتر، تراز دریاچه می بایست 120 سانتیمتر کمتر از میزان سال 1392 می بود، در حالی که هم اکنون حتی 10 سانتیمتر بیشتر از میزان سال 1392 است.

تجریشی از تحقق برنامه تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه تا سال جاری خبر داد و افزود: هم اکنون اکنون دو هزار و 650 کیلومتر مربع از مساحت دریاچه زیر آب بوده و حجم آب دریاچه نیز در حدود 2 میلیارد و 860 میلیون متر مکعب است.

وی تاثیر پروژه های اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه بر وضعیت این دریاچه را مطلوب عنوان و بیان کرد: بارندگی در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته چهار درصد کاهش یافته در صورتی که تراز دریاچه ارومیه اکنون نسبت به سال گذشته 52 سانتیمتر افزایش پیدا کرده است.

تجریشی لایروبی 120 کیلومتر از رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه و اجرای طرح 25 کیلومتری اتصال زرینه رود به سیمینه رود را از جمله مهمترین عوامل افزایش آب ورودی به دریاچه ارومیه ذکر کرد.

وی ادامه داد: رواناب ثبت شده در حوضه آبریز در سال آبی جاری حدود یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب بیشتر از سال آبی گذشته بوده و با توجه به کاهش 21 درصدی تلفات در مسیر ورودی به دریاچه ارومیه، درمجموع یک میلیارد و 900 میلیون مترمکعب آب خالص به پیکره اصلی دریاچه ارومیه در سال آبی جاری وارد شده است که نسبت به سال آبی گذشته افزایش چهار برابری را نشان می دهد.

وی از راه اندازی سامانه آنلاین نظارت و پایش اجرای مصوبات طرح نجات دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد سطح استان‌ها در قالب برنامه ویژه دیده‌بان طرح نجات دریاچه ارومیه نیز از دیگر برنامه های پیشروی ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 20 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه 5700 کیلومتری آن در مهرماه سال گذشته تنها حدود 10 درصد باقی مانده بود.

به رغم بارش های مناسب، دریاچه ارومیه هم اکنون نیز در وضعیت بحرانی قرار دارد.

پیش از این وضعیت، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه تا 32 میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.

در تراز اکولوژیک 1274.1 متری دریاچه ارومیه، میزان آب نزدیک به 14 میلیارد متر مکعب بوده است.

امسال روند خشکی سالهای گذشته دریاچه ارومیه متوقف شده و این دریاچه شرایط تثبیت را می گذراند.

به گزارش ایرنا؛ ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقداماتی را آغاز کرده که نتیجه بخش بوده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: