جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۱۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
در مصاحبه اختصاصی با مدیرعامل شرکت سازه طرح آسمانه بیان شد:
عجب شیر پرس - گرایش مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی یکی از گرایش‌ های مهندسی عمران است که در زمینه تحلیل، طراحی و بهینه سازی سازه‌ هایی که به نوعی با آب سروکار دارند فعالیت دارد. در واقع اين گرايش ترکیبی از گرایش ‌های سازه و آب است. با انتخاب این گرایش، يک مهندس عمران توانایی انجام پروژه های سازه ‌ای و آبی را به طور همزمان خواهد داشت. این گرايش همچنین با مباحث مطرح شده در موضوعات ژئوتکنیک، محیط زیست و منابع آب نیز ارتباط دارد. در مهندسی آب و سازه‌های هیدرولیکی تأکید بیشتر بر طراحی و محاسبات ‌سازه ‌های مرتبط با آب است. مهندس توحید میرزا علیلودارای مدرک کارشناسی ارشد عمران، گرایش سازه های هیدرولیک، سرپرست اجرایی شرکت مهسان سازه تبریز و نیز در بخش فاز توسعه بیمارستان فاطمیه شبستر و همکاری با شرکت پی تنش ساز تبریز و پروژه بزرگ تجاری، مسکونی برج هادی مهدیه و همچنین چندین پروژه عمرانی و مسکونی دیگر در سطح استان، از تجارب و سوابق درخشان ایشان می باشد. به همین منظور گفتگویی با ایشان ترتیب داده ایم که ماحصل آن تقدیم می گردد.
لطفا انگیزه و اهداف خود را مبنی برتاسیس و تشکیل شرکت سازه طرح آسمانه را اعلام نمایید؟
شرکت عمرانی و مهندسی سازه طرح آسمانه آذربایجان، به عنوان شرکت فعال در صنعت ساختمان، چشم انداز فعالیت‌های خود را در حوزه ساخت پروژه‌های ساختمانی و مسکونی قرار داده است. رشته تخصصی مدیران و سهام داران در این مجموعه، مهندسی راه و ساختمان، عمران و معماری است، فلذا با توجه به تحصیلات عالیه بنده و همکاران و همچنین مدارک تحصیلی مرتبط با فعالیت شرکت، ترغیب به تاسیس شرکت حقوقی در این زمینه شدیم. از سویی دیگر، انگیزه و علاقه‌ی فردی در زمینه ساخت‌و‌ساز وپروژه‌های ساختمانی و عمرانی، بستر را جهت تاسیس این شرکت فراهم نمود.
هدف از تاسیس این شرکت را می‌بایست فعالیت روزافزون و هرچه بیشتر در کارهای عمرانی و زیربنایی کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی دانست وما بر آنیم تا بتوانیم در راستاي نیل به اهداف خود گام برداریم.

 بفرمایید چگونه توانسته اید بر مشکلات و دغدغه های خود و شرکت تان غلبه پیدا کنید؟
با عنایت به این که شرکت سازه طرح آسمانه آذربایجان، در ابتدای شروع فعالیت‌های عمرانی خود می‌باشد، لذا با تلاش و همت بنده و همکاران، این موقعیت فراهم آمد تا فعالیت‌های رو به جلو و چشم‌گیری داشته باشیم، از جمله دغدغه‌های این مجموعه، عدم شرکت در مناقصه‌های بخش دولتی و خصوصی بدلیل ضعف مسائل مالی موجود در پروژه‌های زیربنایی می‌باشد. امید است با بهبود شرایط اقتصادی کشور و رشد سرعت ساخت و ساز، هرچه زودتر این وضعیت نابسامان اقتصادی در بخش عمران مرتفع گردد، تا مسیر برای فعالیت‌ها و پروژه‌های زیربنابی این شرکت فراهم گردد.

 اقدامات مهمی و بزرگی که تاکنون شرکت سازه طرح آسمانه در سطح منطقه انجام و یا در حال انجام دارد بیان نمایید؟
هرچند این شرکت ساختمانی، مدت کمی است که در حوزه‌ی ساختمانی فعالیت دارد، اما با توجه به زمان کم تاسیس شرکت و وضعیت اقتصادی کشور، اقدامات جدی در این حوزه انجام گرفته‌است.
شرکت سازه طرح آسمانه آذربایجان در راستای ارزش آفرینی اقتصادی، اجتماعی ماموریت‌های زیر را برعهده داشته‌است، توسعه سرمایه گذاری، مشارکت، مدیریت پیمان و ساخت و ساز در املاک مستعد سرمایه گذاری،
حضور در عرصه ارایه خدمات فنی و مهندسی اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی در سطح استان با بکارگیری سرمایه انسانی متعهد و متخصص و نیز با تمرکز بر ارتقاء کیفی ساخت و سازاست.

مهندسی سازه چیست و چه کاربردهایی دارد؟
هزاران سال پیش هنگام ساختن سازه‌هایی همچون اهرام در مصر یا آکروپولیس در یونان، مهندسی سازه به عنوان یک تخصص مورد استفاده قرار می‌گرفت، ولیکن امروزه مهندسی سازه بعنوان شاخه‌ای از مهندسی عمران است که شامل استفاده از قوانین فیزیک، ریاضیات و دانش تجربی برای طراحی ایمن المان‌های سازه‌ای تحت بارهای وارده به ساختمان‌های ساخته شده توسط انسان است.
رشته مهندسی سازه در دنیای مدرن، دانش گسترده و مفصلی را ارائه می‌دهد، که می‌تواند عملکرد اشکال مختلف و متریال‌های مورد استفاده در سازه‌ها را برای مقاومت در برابر بارها و تنش‌ها به طور دقیق پیش‌بینی کند. مهندسی سازه در ذات خود دارای مهارت‌های قویِ تحلیلی، تفکر جزئی و خلاقیت است. مهندسان سازه قادر هستند هر نوع ساختار مانند ساختمان‌های بلندمرتبه و آسمان‌خراش‌ها، پل‌ها، تونل‌ها، سازه‌های آبی و سدها، سازه‌های صنعتی، نیروگاه‌ها، سوله‌ها و کارخانه‌ها، تاسیسات نفتی، دیوارهای حائل و سازه‌های نگهبان را طراحی کنند.

 برای پیشگیری از هرگونه حوادث غیر مترقبه و ناگوار جانی و مالی در اثر وقوع زلزله ،جنابعالی چه طرح و ایده هایی دارید؟
ایمنی ساختمان در پیشگیری از حوادث، ضرورتی انکار ناپذیر است. طی دهه‌های اخیر، کشور ما با مباحث چالش‌برانگیزی نظیر پایین آمدن سطح آب زیرزمینی و به تبع آن فرونشست و رانش زمین روبرو شده‌ و مخاطراتی همچون زلزله، سیل و دیگر حوادث مترقبه دور از انتظار نیست، این در حالی است که بحث پیش گیری و مقابله با چنین حوادث غیرمترقبه همواره مورد تاکید مردم و مسئولان است.
جلوگیری از وقوع زلزله امری محال و دور از تصور است و تاکنون بشر نتوانسته چاره‌ای برای آن بیندیشد اما چند سالی است که کشورهای زلزله خیز مانند ژاپن، سیستم شهرسازی خود را تغییر داده و با ساخت بناهای مقاوم در برابر زمین لرزه به میزان قابل توجه میزان مرگ و میرها و خسارات مالی را کم کرده‌اند. با پیشرفت علم و تکنولوژی در سایر کشورها، مهندسان و سازندگان سعی می‌کنند، تا با استفاده از فناوری‌های هوشمندانه، ساختمان‌ها را در برابر لرزش های ناشی از زمین لرزه مقاوم کنند. اگر چنانچه در ساخت یک بنا از استانداردهای مهندسی و اصول مقاوم سازی پیروی شود، به میزان قابل توجه می توان ساختمان را در برابر زلزله مقاوم‌سازی نمود. هر چند مقاوم‌ترین و مستحکم‌ترین ساختمان‌ها در برابر زلزله‌های چند ریشتری شدید دچار آسیب می‌شوند، اما تا جای ممکن باید از وقوع حوادث احتمالی جلوگیری کرد یا آن ها را به حداقل رساند.
فاکتورهای بسیار مهمی چون استحکام و مقاومت اجزای ساختمان، شکل پذیری عناصر سازه‌ای، منظم بودن سازه، پایداری پی ساختمان، سختی و دوام سازه و... جهت افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله عنوان می‌شود. شایان ذکر است، با اتخاذ روش‌های متداول همچون استفاده از ژاکت بتنی و یا فولادی، اضافه کردن دیوار برشی و یا مهاربند و همچنین استفاده از روش‌های نوین مقاوم‌سازی در برابر زلزله شامل استفاده از الیاف FRP می‌توان ساختمان‌های قدیمی را در برابر زلزله مقاوم کرد.

 لطفا در خصوص افزایش کارایی و عملکرد سازه ها براساس اصول پدافند غیر عامل توضیح دهید؟
از آن‌جایی که کشور ما از نظر موقعیت خاص جغرافیایی و سیاسی همواره در معرض انواع خطرات طبیعی (نظیر سیل و زلزله) و تهدیدات انسانی (نظیر جنگ) قرار داشته‌است و خسارات جانی و مالی سنگینی تحمیل شده‌است، فلذا، امروزه با تدوین برنامه‌های جامع مدیریت بحران می‌توان به میزان کثیری از شدت و گستردگی این خسارات کاست، یکی از اصول پدافند غیرعامل، ایجاد استحکامات و سازه‌های امن و ایمن می‌باشد، که نقش بسیار اساسی در حفظ جان و مال انسان در برابر حوادث، تهدیدات و استمرار فعالیت‌های اساسی و ضروری مردم، تضمین تداوم تامین نیازهای حیاتی مردم و سهولت در اداره‌ی کشور در شرایط بروز تهدید و بحران ناشی از تجاوزات خارجی و اجرای طراح‌های دفاع غیر‌عامل و کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی و مستحدثات و تاسیسات و تجهیزات حیاتی و حساس کشور می‌باشد.
طراحی ساختمان جهت مقاومت دربرابر بارهایی همچون انفجار در محدوده عملکرد مناسب برعهده‌ی مهندس سازه است، همچنین جهت دستیابی به سیستم مناسب سازه‌ای و انتخاب بخش مناسبی از بنا برای فضای امن، طرح معماری باید هماهنگ با مباحث سازه باشد.

به عنوان مهندس عمران سازه بفرمایید، میراگرها چه تاثیری در مقاوم سازی سازه ها خواهند داشت؟

با توجه به زلزله‌های اخیر کشور و غیرمقاوم بودن بخش وسیعی از ساختمان‌های موجود در کشور، مسئله مقاوم‌‌سازی ساختمان‌ها در مقابل نیروهای لرزه‌ای مورد استقبال زیادی قرار گرفته‌است. در سال‌های اخیر، ممانعت از لرزش ساختمان‌ها و کاهش نیروهای وارد بر سازه در هنگام زلزله، در رأس کار علوم ژئوتکنیک و مهندسین طراح سازه‌ قرار داشت، جهت نیل به این هدف، استفاده از جداسازهای پایه و میرا نمودن نیروی زلزله در قسمت‌های محدودی از سازه که به عنوان میراگر شناخته می‌شوند، مورد استفاده قرار گرفت. سیستم‌های ارائه شده بر این پایه استوار هستند که سازه را در مقابل زلزله جداسازی می‌کنند. با بکار بستن میراگرهای لرزه‌ای در ساختمان‌ها، می‌توانیم یک ساختمان بهینه‌سازی شده داشته باشیم، که در مقابل انواع بارهای دینامیکی ناشی از زلزله، رفتاری مناسب و مطلوب از خود ارائه دهد. هدف اصلی در این روش‌ها جلوگیری از انتقال مستقیم نیروی زلزله از شالوده به سازه می‌باشد، که کاهش خسارات سازه ای و غیر سازه ای را در پی خواهد داشت.

لطفا روش های نوین مقاوم سازی سازه های بتنی را تشریح نمایید؟
هدف از بهسازی و مقاوم سازی لرزه‌ای ساختمان‌ها، بهبود عملکرد اجزاء سازه است، به منظور افزایش ایمنی ساختمان‌های بتن‌آرمه در برابر نیروهای ناشی از زلزله و همچنین جبران ضعف ساختمان‌های موجود، از روش‌های مختلفی برای مقاوم‌سازی استفاده می‌شود، که می‌توان به تکنیک پس کشیدگی یا پیش تنیدگی، استفاده از ژاکت بتنی، شاتکریت بتنی، دیوار برشی، استفاده از الیاف یا کامپوزیت‌های FRP، استفاده از جداساز لرزه‌ای و میراگرها و سایر سیستم های متداول و نوین اشاره داشت.
 در امر مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی، نیاز به مصالحی احساس می‌شود، که علاوه بر افزایش مناسب ظرفیت سازه بتواند در مقابل شرایط محیطی نامساعد نیز دوام خوبی را برای بتن از خود نشان دهد. امروزه در صنعت ساختمان، استفاده از کامپوزیت‌های پلیمری FRP بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌است، در این روش‌ از اشکال مختلف مصالح نظیر الیاف، ورقه و آرماتور به منظور بهبود ظرفیت باربری، ترمیم، تقویت و مقاوم سازی سازه‌‌های بتنی استفاده می‌شود. از مزایای مقاوم‌سازی با این روش می‌توان به طول عمر بالا، وزن کم، انعطاف پذیری بالا، سهولت در حمل و نصب، عدم نیاز به محافظ در برابر خوردگی، مقاومت و سختی بالا و امکان تقویت به  دو صورت داخلی و خارجی اشاره کرد. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است، اگرچه این روش نسبت به  سایر روش‌های مقاوم‌سازی اقتصادی‌تر است ولیکن بسته به نوع پروژه ساختمانی، ممکن است در بسیاري از حالات غیر اقتصادي تلقی شود.

به عنوان مدیر عامل شرکت سازه طرح آسمانه، تعامل و همکاری شما با ادارات و سازمان ها چگونه است و دراین خصوص با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
بنده به عنوان مدیرعامل شرکت سازه طرح آسمانه آذربایجان، مبنای همکاری تنگاتنگ و هم‌فکری با سایر ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط و غیرمرتبط را سرلوحه خود قرار داده‌ام، تا در جهت نیل به اهداف شرکت گام موثری برداشته شود، اگرچه درخصوص همکاری‌های عمرانی به لحاظ مسائل بروکراسی، روابط غیرقانونی و ضعف در اجرای قوانین، متاسفانه شاهد خلاء‌های قانونی در سازمان‌‌ها و سایر ارگان‌ها هستیم،که این امرمشکلات عدیده‌ای را جهت همکاری با سازمان‌های مذکور فراهم می‌آورد و مانعی برای همکاری و فعالیت هر چه بیشتر این شرکت در زمینه‌های یاد شده است. در نهایت با داشتن چهار سال سابقه‌ی کاری در شرکت‌های ساختمای معتبر در تبریز، دانش کاری من شامل اجرای بیش از پنج پروژه عمرانی موفق در سطح استان، اقدام به تاسیس شرکت عمرانی سازه طرح آسمانه آذربایجان نمودم و خود به عنوان کارفرما و مدیرعامل شرکت در پروژه های عمرانی و ساختمانی مشغول هستم، شایان ذکر است که بروز بودن اطلاعات ساختمانی در زمینه عمران از اولویت‌های من می‌باشد.

سخن آخر؟

ازمسئولان و مهندسان این حوزه تقاضای جدی دارم، تا نگاه تخصصی و جدی‌تری نسبت به بخش ساخت و ساز علی‌الخصوص بخش مسکونی داشته باشند. حوزه ساخت‌وساز باید در دست افراد صاحب فن و متخصص با دانش و مهارت کافی و مدارک مرتبط باشد ولیکن تا زمانی‌که افراد غیرمتخصص با در دست داشتن سرمایه‌ی اولیه، با هر تخصص وتحصیلات و گرایشی جهت کسب سود بالا وارد صنعت ساختمان شوند، شاهد افت کیفی ساخت‌وساز خواهیم بود. بنابراین می‌بایست برنامه‌ها و قوانین مدون شود تا صرفاً افراد دارای مجوز، متخصص و با تجربه، اجازه ورود به این حرفه را داشته باشند، چرا که حوزه ساخت‌وساز کاملاً تخصصی است و اگر به این حوزه توجه کافی نشود، شاهد افت کیفی در ساخت و ساز و خسارات مالی و جانی خواهیم بود.
در پایان بر خود لازم می دانم از زحمات بی دریغ همسرگرامی‌ام که مشوق و همراه و همکارم در زمینه راه‌اندازی و تاسیس شرکت سازه طرح آسمانه آذربایجان بوده است نهایت تشکر و قدردانی خود را ابرازمی دارم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: