کد خبر: ۳۸۷۰
تاریخ انتشار:۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
مصاحبه ی اختصاصی با رئیس انجمن صنفی حمل و نقل درون مرزی استان:
ناوگان فرسوده مشکل آفرین است
حسین کمالی متولد سال 1336 یکی از پیشکسوتان عرصه ی حمل و نقل شمال غرب کشور می‌باشد که از سال 1359 به عرصه ی حمل و نقل وارد شده و تا سال 1363 به عنوان انجمن اسلامی کامیون داران در این حوزه حضور فعال داشته است پس از آن که اتحادیه کامیون داران منحل شد شورای حمل و نقل استان توسط ایشان تاسیس گردید و تا سال 1368 مسئولیت شورای حمل و نقل استان را بر عهده داشتند. هم اکنون وی به عنوان رئیس انجمن صنفی حمل و نقل درون مرزی استان آذربایجان شرقی انجام مسئولیت می‌کند.
ناوگان فرسوده مشکل آفرین استویژگی‌های مهم شرکت‌های حمل و نقل دورن مرزی چیست؟
شرکت‌های حمل و نقل برون استانی که به صورت حمل و نقل داخلی هم مطرح می‌شوند عمدتاً در حوزه ی حمل و نقل کالا در داخل کشور فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها بخشی از مسئولیت مهم اقتصاد را دارا می‌باشند و کالاهایی از قبیل تجاری، صنعتی، معدنی، دارویی، وارداتی، نفتی، دامی، لبنی، کشاورزی و سایر مایحتاج مردم را حمل کرده و نیاز جامعه را برطرف می‌کنند و 4 درصد از کل کرایه ی بارنامه ای که صادر می‌شود به عنوان عوارض جابجایی راه به خزانه کشور توسط شرکت‌های حمل و نقل واریز می‌گردد. حمل و نقل سریع در زمان‌های بحران از جمله زلزله و سیل و سایر بحران‌ها می‌تواند در مدیریت بحران بسیار سودمند باشد و بدین ترتیب مدیریت انجمن‌ها و تشکل صنفی و در کنار آن‌ها شرکت‌ها می‌توانند نقش مهمی در جامعه ایفا کنند.

در مورد انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل درون مرزی استان صحبت بفرمایید، چند نفر عضو دارید و چه خدماتی ارایه می‌دهید؟
کانون حمل  و نقل استان متشکل از 9 انجمن صنفی می‌باشد و هر انجمن را پنج نفر به عنوان هیئت مدیره و یک نفر بازرس تشکیل می‌دهد و تعداد 296 شرکت در سطح استان عضو این 9 انجمن می‌باشند. تمامی بخشنامه‌ها و دستور العمل‌های سازمان راهداری با هماهنگی کانون حمل و نقل استان به تشکل‌های صنفی و از آن جا به شرکت‌ها ابلاغ شده و سپس اجرا می‌شود.

آیا شرکت‌ها به انجمن حق عضویت می‌پردازند؟
بله شرکت‌ها به انجمن صنفی شان حق عضویت می‌پردازند و رانندگان هم انجمن صنفی مربوط به خودشان را دارند که به آن‌ها حق عضویت می‌پردازند.

شرکت‌های حمل و نقل چه خدماتی از انجمن هایی که در آن عضویت دارند دریافت می‌کنند؟
بارنامه‌های شرکت‌های حمل و نقل توسط انجمن تامین می‌شود و علیرغم آن در سطح استان هر مشکلی که داشته باشند از طریق انجمن یا کانون با مسئولین مربوطه هماهنگ می‌شوند.

در رابطه با چالش‌های مهمی که به عنوان مدیریت انجمن با آن روبرو هستید توضیح دهید؟
در رابطه با کدپستی فرستنده و گیرنده که در سامانه جامع انبارها باید از طرف صاحبان کالا ثبت شوند و ارگان مسئول این امر سازمان صنعت، معدن و تجارت است که ما را با کلی مشکل مواجه کرده است. مثلاً موقع حمل و نقل بار صاحبان کالا می‌گویند مشتریان ما کدپستی ندارند و یا کدپستی ثبت نشده است در صورتی که  این‌ها باید ثبت شده و این مسائل حل شود. موضوع دوم و قابل توجه فرسودگی ناوگان ماست و این موضوع بزرگ ترین دغدغه ی مدیران انجمن‌های صنفی، شرکت‌های حمل و نقل و خود رانندگان می‌باشد و لازم است که این ناوگان نوسازی شود. شما هم استحضار دارید که ناوگان فرسوده مشکل آفرین است و ایجاد ترافیک در جاده‌ها و سوخت اضافی که مصرف می‌کنند بالغ بر دو برابر سوخت ماشین‌های نو می‌باشد و آلایندگی اضافی دارد.

اقدامات مفیدی در رابطه با انتقال نهاده‌های دامی به استان صورت پذیرفته در این مورد بیان بفرمایید.
به لحاظ حساسیت موضوع در مورخه 01/03/98 توسط جناب دکتر علیزاده مدیر کل محترم اداره کل راهداری و حمل و نقل استان در ماه مبارک رمضان بعد از افطار جلسه ای برگزار شد که گفت و گوهای انجام شده منجر به تشکیل جلسه ای با حضور تمامی تشکل‌های صنفی استان از جمله رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل در فردای آن روز شد و در آن جلسه مقرر شد که دو گروه تشکیل شود که یکی از آن‌ها به مدیریت آقای مهندس پیراسته رئیس اداره کالا در تبریز به عنوان پشتیبان بندر امام و دومین اکیپ که اینجانب و رئیس کانون حمل و نقل استان به همراه آقای دکتر تیمورزاده معاونت حمل و نقل در بندر امام مستقر شدیم. وقتی رسیدیم کشتی‌های متعددی که حاوی تعداد بسیار زیادی از نهاده‌های دامی بودند در بندر حالت رسوبی پیدا کرده و لازم به بارگیری هر چه سریعتر و حمل آن‌ها به سمت استان بودند در جهت این که مرغ داری‌ها و گاوداری‌های استان از این محصولات استفاده کرده و با مشکلی مواجه نشوند.
خوشبختانه توانستیم سیستمی ایجاد کنیم در حالت خط آزاد و اعلان بار آزاد و ماشین هایی که از تبریز و سایر شهرستان‌های استان معرفی می‌شدند را سریعاً می‌فرستادیم برای بارگیری که بدین طریق توانستیم در عرض 25 روز برای 3545 دستگاه کامیون بارگیری انجام دهیم.کامیون‌های مربوطه باید از نظر دامپزشکی تائید شده و مجوز می‌گرفتند که با اداره دامپزشکی بندر امام هماهنگ کردیم و توانستیم در عرض یک ساعت برای کامیون هایی که فاقد مجوز بودند مجوز دریافت کنیم. جا دارد این جا از جناب آقای دکتر علیزاده، مدیر کل محترم اداره کل راهداری و حمل و نقل استان هم تشکر کنم که با توجه به حساسیت پروسه، خودشان به صورت مستقیم در ارتباط بوده و پیگیر موضوع می‌گردیدند.

از نظر شما انجمن حمل و نقل استان نسبت به سایر استان‌ها چه جایگاهی دارد؟
کانون حمل و نقل استان در سطح کشور دارای جایگاه خاصی بوده و بسیار تاثیرگذار است به طوری که در کانون کشور هرگاه مشکل خاصی به وجود آید در اولین اقدام استان آذربایجان شرقی را دعوت می‌کنند تا با توجه به تجربیاتی که در سال‌های متمادی به دست آورده ایم مسائل حل شود. در سال گذشته با توجه به مشکلات و بحران هایی که به وجود آمده بود ما توانستیم مایحتاج استان را با ارتباط و هماهنگی از سایر استان‌ها بدست آوریم و حمل کالاهای اساسی از سایر استان‌ها به سمت استان خودمان را به بهترین صورت انجام دهیم که در هیچ موردی کمبود احساس نگردید.

رکود اقتصاد در حوزه شما چه تاثیراتی داشته و چه اقداماتی برای بهبود وضعیت انجام داده اید و برای بیرون رفت از این بحران چه راهکاری دارید؟
به نظر من رکود اصلا معنا و مفهومی ندارد به دلیل این که ما هر چه قدر وسیع تر به قضیه نگاه کنیم، نتیجه بهتری خواهیم گرفت. ما پتانسیل بسیار بالایی در استانمان داریم و با وجود دو مرز جلفا و نوردوز می‌توانیم از سایر ممالک هم استفاده کنیم، استان ما یک استان صنعتی است و با استفاده از نیروهای متخصص و افراد کارشناس قطعاً می‌شود مشکلات را حل کرد. همانطور که مقام معظم رهبری امسال را سال رونق تولید نامگذاری فرموده اند، اگر دقت کنیم و هر کس در کار خودش وجدان کاری داشته و احساس مسئولیت کند کلمه ای به نام رکود وجود نخواهد داشت.

در دنیای امروز اقتصاد شکوفا در صورت وجود حمل و نقل روان امکان پذیر است، در این راستا چه پیشنهادی دارید؟
طبیعی است در هر کشوری که حمل و نقل پویایی وجود داشته باشد اقتصادش هم پویا خواهد بود و در کشور ما هم بعضی زیرساخت‌ها صورت پذیرفته که من باز هم تکرار می‌کنم که لازم می‌بینم که ناوگان ما نوسازی شود و این که اگر حمل و نقل ما الکترونیکی شود راحت تر می‌توانیم به سمت سیستم شبکه ای حمل و نقل قدم مثبتی برداریم و حمل و نقل سریع و روان تری داشته باشیم.

آیا پیشنهاد و یا برنامه ای برای جایگزین کردن ناوگان فرسوده دارید؟
مکاتبات زیادی را انجام داده ایم و اخیراً هم در جلسه ای که با آقای استاندار داشتیم مطرح کردیم که اگر مجوز واردات برای ناوگان زیر 5 سال به نام هیئت مدیره را صادر فرمایند و این واردات انجام گیرد بسیاری از مشکلات کاهش می‌یابد و در بحث تولیدات داخلی هم پتاسیل خوبی داریم و می‌توانیم با امتیاز خرید اقساطی از طریق اعطای وام به شرکت‌های حمل و نقل نسبت به نوسازی ناوگان فرسوده اقدام عملی داشته باشیم.

برای پیشبرد اهداف انجمن از مسئولین استانی چه انتظاراتی دارید؟
مساعدت در جهت ایجاد خانه حمل و نقل برای خانواده بزرگ حمل و نقل استان که می‌توان از آن به منظور اتاق فکر برای پیشبرد اهداف و برنامه ریزی‌های بلند مدت در جهت پیشبرد اقتصاد کشور بهره برداری کرد و چنانچه اشاره کردم مجوز واردات کامیون به نام هیئت مدیره شرکت‌ها را خواستاریم که در صورت اجرایی شدن، با واردات کامیون زیر پنج سال می‌توانیم شرکت‌ها را توانمند کنیم و رانندگان عزیز هم در این امر می‌توانند مشارک داشته باشند.

اگر صحبت خاصی دارید بیان بفرمائید؟
لازم می‌بینم از مسئولین استانی تشکر کنم و خصوصاً در راستای بحران هایی که سال گذشته به وجود آمده بود از معاونت محترم سیاسی استانداری جناب آقای دکتر راستگو و فرماندهی محترم سپاه عاشورا و جانشین فرماندهی محترم سپاه عاشورا سردار عباس قلی زاده و معاونت محترم دادستانی جناب آقای نواپور و آقای دکتر علیزاده مدیر کل محترم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان و آقای مهندس سلمان زاده مدیر کل قبلی و آقای دکتر تیمورزاده معاون محترم حمل و نقل و آقای مهندس پیراسته رئیس محترم اداره کالا و سایر مسئولین سیاسی و امنیتی که در این مشکلات ما را یاری فرموده اند تشکر و قدردانی می‌نمایم.