کد خبر: ۱۱۷۸۱
تاریخ انتشار:۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی خبر داد
افتتاح ۴ مگاپروژه در بخش کشاورزی با سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی
عجب شیر پرس - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با مغتنم شمردن فرصت سفر ریاست جمهوری به این استان، گفت: در این سفر چهار مگاپروژه در قالب ۷۱ طرح در حوزه کشاورزی با اعتبار بالغ بر ۱۰ هزار و ۷۴۲ میلیارد ریال و ایجاد و تثبیت اشتغال برای ۴۱ هزار و ۳۱۶ نفر افتتاح خواهد شد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگاران با تشریح برنامه‌های بخش کشاورزی سفر ریاست جمهوری به استان آذربایجان شرقی افزود: در سال گذشته با کمک همه فعالان بخش کشاورزی به خصوص مسئولان ارشد استان، سعی کردیم از ظرفیت سفر به نفع بخش کشاورزی کمک بگیریم، در نهایت جلسات مختلفی که هم در استان و هم در کشور اتفاق افتاد، دو هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی پروژه تعریف و مصوب شد.

وی ادامه داد: اعتبار پروژه‌های عمرانی از سه محل تامین می‌شود از جمله پروژه‌های عمرانی بخش کشاورزی که شامل پروژه‌های زیربنایی است.

وی افزود: در سفر قبلی رئیس جمهور، در بخش کشاورزی پروژه‌هایی که تعریف شده بود شامل کانال‌های آبیاری عمومی، شبکه‌های آبیاری، سیستم‌های نوین آبیاری، قنوات، جاده‌های دسترسی به مزارع، ایل راه‌ها برای عشایر تامین آب آشامیدنی و طرح‌های آبخیزداری منابع طبیعی، تجهیز آزمایشگاه شبکه دامپزشکی بود که یک آزمایشگاه مرجع در منطقه شمالغرب کشور است.

وی با اشاره به اینکه که باید ظرفیت‌های بالقوه بخش کشاورزی را به بالفعل تبدیل کنیم افزود: با این کار ارزش افزوده بخش بالا می‌رود و هم در پایاب سدها شبکه‌ها را راه اندازی می‌کنیم که این دیدگاه باعث می‌شود تخصیص اعتبار سفر ریاست جمهوری، برای بخش کشاورزی با نگاه ویژه‌ای صورت گیرد.

فتحی بیان کرد: منابعی که برای شرکت آب منطقه‌ای در حوزه کشاورزی تخصیص یافت تا سدها یا شبکه‌های اصلی مربوط به اراضی کشاورزی را تکمیل کند، جزء زیرساخت‌های مهم برای تامین آب کشاورزی به‌شمار می‌رود که در اعتبارات بخش کشاورزی لحاظ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سهم وزارت جهاد کشاورزی ۱۲۲۰ میلیارد بود، افزود: در کشور سهم وزارت خانه محقق نشد، به این علت که این سهم از محل مولدسازی بود، املاک در سطح کشور شناسایی شده ولی به فروش نرفتند، طی مصوبه‌ای قرار شد که ما در پروژه استانی پیش ببریم.

وی ادامه داد: وزارتخانه بیشتر به دنبال تهاتر بود و قصد داشت با شرکت‌ها و هولدینگ‌های توانمند قرارداد ببندد تا املاک در اختیار آنها قرار دهند علیرغم اینکه وزارت خانه سهم خود را تاکنون نداده ولی به تعهدش پایبند است.

وی افزود: ۱۳۰۰ میلیارد تومان منابع به بخش کشاورزی تعلق یافته که پروژه‌های نیمه تمامی که چهار سال پشت سرهم متوقف شده بود در شهرستان‌های جلفا، خداآفرین، ورزقان تکمیل شدند.

وی از پیشرفت ۹۰ درصدی ۱۹ هزار هکتار شبکه فرعی اراضی کشاورزی خبر داد و گفت: این اراضی تکمیل و تحویل بهره برداران شده و یک پروژه که در یکانات می‌باشد هم در حال اجراست و تا شهریور سال جاری تکمیل می‌شود.

وی بیان کرد: در کل شهرستان‌ها برای قنوات پروژه تعریف شده و در این راستا فعالیت می‌کنند از محل این منابع، جاده‌های دسترسی به مزارع و کانال‌های آبیاری عمومی احداث می‌شود، در تمام شهرستان‌ها برای کانال‌های آبیاری پروژه‌ای از محل مصوبات سفر تعریف شده و بخشی از آن تمام شده و یک قسمتی در دست اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: علاوه بر پروژه‌های عمرانی مانند شبکه‌های آبیاری، سیستم‌های نوین آبیاری و ... که دولت در این راستا اقدام به ایجاد زیرساخت می‌کند، پروژه‌های اقتصادی بخش کشاورزی توسط بخش خصوصی با پشتیبانی تسهیلاتی که بخش دولتی اعطا می‌کند اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به سفر معاون اجرایی رییس جمهور به تبریز و بازدیدت از شرکت تراکتورسازی ایران، گفت: تصمیم گرفته شده از ظرفیت ۵ عاملیت بانک‌ها استفاده شده و برای کشاورزان استان ما تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا برای خرید تراکتور از شرکت تراکتورسازی ایران اقدام کنند، حدود هشت هزار دستگاه تراکتور از این محل به کشاورزان ارائه می‌شود.

فتحی با اشاره به اینکه ضریب مکانیزاسیون استان ما از میانگین کشوری بالاست افزود: پراکنش ماشین آلات در استان مناسب نیست. در این سفر سعی کردیم برای شهرستان‌هایی که نیاز دارند به خصوص چاراویماق، کلیبر و خداآفرین توجه ویژه داشته باشیم تا ضریب مکانیزاسیون را در تمام شهرستان‌ها بالا باشد برای این کار تفاهم نامه با بانک‌ها امضا شده و شرکت تراکتورسازی ایران نیز برای تامین تراکتورها متعهد شده است.

اکبر فتحی ادامه داد: در حوزه پروژه‌های اقتصادی نیز اتفاقات بسیار خوبی صورت گرفته است و نزدیک به ۱۰۰ هکتار در یک سال اخیر به مجموعه گلخانه‌های استان اضافه شده است.

وی ادامه داد: افزایش صد هکتار گلخانه‌ یک رشد بسیار عالی برای این حوزه است و عدد بزرگی برای این حوزه محسوب می شود که باید از سرمایه گذاران بخش خصوصی قدردانی کنم که در این حوزه سرمایه گذاری کرده‌اند.

فتحی در خصوص مگاپروژه‌های حوزه دام و طیور در استان گفت: یکی از این مگاپروژه‌ها گاوداری های شش هزار راسی است که بنیاد مستضعفان سرمایه گذاری آن را انجام داده و آماده‌ شدن زیرساخت‌های آن در طول یک سال یک رکورد ویژه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های مختلف این پروژه از قبیل آب، برق و گاز در قالب شهرک دامپروری به خوبی تامین شده و شهریور ماه سال جاری شش هزار راس تحویل خواهد شد هر چند که سه هزار راس آن در حال حاضر آماده می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به بهره برداری از مرغداری سه میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه‌ای در این استان خبر داد و گفت: بهره برداری از این مرغداری یک اتفاق بی نظیر در شمال غرب کشور بوده که توسط یکی از شرکت‌های بزرگ انجام شد و از پیشرفت بسیار خوبی بهره‌مند شده و در سفر ریاست جمهوری نیز مورد بازدید قرار خواهد گرفت.

وی قدرت رقابت واحدهای کوچک دامپروری را بسیار پایین دانست و افزود: اگر حمایت لازم از واحدهای کوچک انجام نشود، این واحدهای کوچک در عرصه رقابت با واحدهای بزرگ نابود خواهند شد، بنابراین با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد دامپروری‌های استان را واحدهای کوچک تشکیل می‌دهند، اولویت ما در استان بهسازی و نوسازی این دامپروری‌ها است تا بتوانیم با استفاده از تسهیلات کم بهره، به این واحدها کمک کنیم تا با استفاده از منابع بانکی واحد خود را بهداشتی کنند و در عرصه رقابت بتوانند به تولید پایدار ادامه دهند.

وی با اشاره به استقبال سرمایه گذاران از زیربخش‌های مختلف کشاورزی گفت: در شهرستان‌های تبریز، سراب، اهر، کلیبر و خداآفرین و دیگر شهرستانهای استان نیز درخواست‌هایی برای دریافت مجوز واحدهای دامپروری با ظرفیت بالا وجود دارد.